• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Developing Educational Materials for secondary school students based on Clarifying Viewpoints and Objects of the Observation in Learning Space Figures.

Research Project

Project/Area Number 15K00911
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

OHTA Shinya  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (50322920)

Research Collaborator MATUBARA Toshiji  
KABASAWA Koichi  
KAWAMURA Hideyuki  
SHIBATA Sho  
KAMIMURA Kento  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords空間の想像力 / 対象と視点 / 空間図形指導 / 数学教育 / 空間図形 / 立体模型の観察 / 変換 / 中学校図形教材
Outline of Final Research Achievements

The aim of the study is to develop educational materials of space and shapes for secondary school students. While solving problems of space figures, students would examine the objects in space through mathematical activities to observe, manipulate and experiment. In the process of these activities, students would find or change the viewpoints and objects of the observation. It is essential for learning space figures.
Clarifying viewpoints and objects of the observation leads to the idea of transformation. So the framework of viewpoints and objects of the observation is important. One of the goals of learning space figures may be developing the abilities of finding or changing viewpoints and objects of the observation.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,論証指導に重点が置かれている中学校図形指導に対して,空間の想像力を育てることを目標の1つの柱として位置付け,数学教育が担う役割を明らかにしようとするものである.「対象/視点(何をどこから観るか)」の枠組みは,空間図形を対象とする問題解決の活動における視点の役割に着目し,対象と関連づけてその変容を考えるものである.空間図形指導における「対象/視点」の意識化,及び生徒の活動における「対象/視点」の顕在化は,空間の想像力を育てるための教材開発や指導の改善に重要な役割を果たすと考えられる.

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (8 results) (of which Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 空間図形の問題解決における視線の顕在化の役割-立方体の模型を観察する授業での生徒と教師のやりとりから-2018

    • Author(s)
      松原敏治,樺沢公一,太田伸也
    • Journal Title

      日本数学教育学会第51回秋期研究大会発表集録

      Volume: 1 Pages: 405-408

    • NAID

      40021940474

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 空間図形の問題解決における「対象/視点」の顕在化-立方体の模型を観察する授業での生徒の活動から-2017

    • Author(s)
      太田伸也,樺沢公一,松原敏治
    • Journal Title

      日本数学教育学会第50回秋期大会発表集録

      Volume: 1 Pages: 227-230

    • NAID

      40021941020

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 空間図形の問題解決における位置関係のとらえ方について―平面図形に置き換えて考える場面に焦点を当てて―2017

    • Author(s)
      川村栄之,太田伸也,松原敏治
    • Journal Title

      日本数学教育学会第50回秋期大会発表集録

      Volume: 1 Pages: 243-246

    • NAID

      40021941029

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 空間における位置関係のとらえ方(3)-数学教育の立場からの天球図に関する考察-2017

    • Author(s)
      松原敏治,川村栄之,太田伸也
    • Journal Title

      日本数学教育学会第50回秋期大会発表集録

      Volume: 1 Pages: 277-280

    • NAID

      40021941044

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 空間図形の問題解決場面における「対象/視点」の実際―太陽の動きを題材とする授業での生徒の活動から―2016

    • Author(s)
      太田伸也,松原敏治,川村栄之
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第49回秋期研究大会発表集録

      Volume: - Pages: 225-228

    • NAID

      40021612198

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 空間における位置関係のとらえ方(2)―模型の利用による視点の共有に着目して―2016

    • Author(s)
      松原敏治,川村栄之,太田伸也
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第49回秋期研究大会発表集録

      Volume: - Pages: 261-264

    • NAID

      40021612251

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 空間を観る「対象/視点」の枠組みで「視点移動能力」を考える―理科教育研究における「視点移動能力」に着目して2015

    • Author(s)
      太田伸也,松原敏治
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第48回秋期研究大会発表集録

      Volume: 1 Pages: 225-228

    • NAID

      110010015819

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 空間における位置関係のとらえ方―南半球から見た太陽の動きを題材として―2015

    • Author(s)
      松原敏治,川村栄之,太田伸也
    • Journal Title

      日本数学教育学会 第48回秋期研究大会発表集録

      Volume: 1 Pages: 257-260

    • NAID

      110010015827

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 空間図形の問題解決における視線の顕在化の役割-立方体の模型を観察する授業での生徒と教師のやりとりから-2018

    • Author(s)
      松原敏治,樺沢公一,太田伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会第51回秋期研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 空間図形の問題解決における「対象/視点」の顕在化-立方体の模型を観察する授業での生徒の活動から-2017

    • Author(s)
      太田伸也,樺沢公一,松原敏治
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 空間図形の問題解決における位置関係のとらえ方について―平面図形に置き換えて考える場面に焦点を当てて―2017

    • Author(s)
      川村栄之,太田伸也,松原敏治
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 空間における位置関係のとらえ方(3)-数学教育の立場からの天球図に関する考察-2017

    • Author(s)
      松原敏治,川村栄之,太田伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会第50回秋期大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Poster; “Viewpoints and Objects of the Observation” in Learning Space Figures2016

    • Author(s)
      Shinya Ohta , Toshiji Matubara
    • Organizer
      The 13th International Congress on Mathematical Education 2016
    • Place of Presentation
      The University of Hamburg (Hamburg・Germany)
    • Year and Date
      2016-07-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 空間図形の問題解決場面における「対象/視点」の実際―太陽の動きを題材とする授業での生徒の活動から―2016

    • Author(s)
      太田伸也,松原敏治,川村栄之
    • Organizer
      日本数学教育学会 第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県・弘前市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 空間における位置関係のとらえ方(2)―模型の利用による視点の共有に着目して―2016

    • Author(s)
      松原敏治,川村栄之,太田伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会 第49回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      弘前大学(青森県・弘前市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 空間を観る「対象/視点」の枠組みで「視点移動能力」を考える―理科教育研究における「視点移動能力」に着目して2015

    • Author(s)
      太田伸也,松原敏治
    • Organizer
      日本数学教育学会 第48回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 空間における位置関係のとらえ方―南半球から見た太陽の動きを題材として―2015

    • Author(s)
      松原敏治,川村栄之,太田伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会 第48回秋期研究大会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-11-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi