• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of high school physics curriculum fostering problem solving abilities through cognitive science

Research Project

Project/Area Number 15K00975
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionKyoto University of Education

Principal Investigator

TANIGUCHI Kazunari  京都教育大学, 教育学部, 教授 (90319377)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村田 隆紀  京都教育大学, 名誉教授 (10027675)
笠 潤平  香川大学, 教育学部, 教授 (80452663)
内村 浩  京都工芸繊維大学, アドミッションセンター, 教授 (90379074)
Research Collaborator YAMASHITA Satoru  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords認知心理学 / 認知発達 / 物理教育 / 推論パターン / 学習意欲 / アクティブ・ラーニング / 形式的操作 / 動機づけ / 教員研修 / 科学的推論力 / 問題解決能力 / 認知科学 / 課題解決能力 / 科学的推論
Outline of Final Research Achievements

In order to foster "problem-solving ability" in high school physics education, we developed physics classes based on a cognitive approach that promotes the acquisition and use of the "reasoning pattern" underlying scientific thinking. As a result of practicing continuously throughout the year for the second and third graders in public high schools, students' cognitive development was promoted, motivation for physics learning was improved, and conceptual understanding of physics and problem solving ability were improved.
In addition, we conducted teacher training so that in-service teachers could do it and the possibility of spreading this curriculum to the field of education was confirmed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,現在の日本の中高生の理科学習に対する課題として指摘されている,生徒の学習意欲の低さに対して,生徒の認知発達状況と学習内容の難易度の不整合に起因している可能性を質的・量的に指摘し,認知論的アプローチにより,それを向上させるだけでなく,問題解決能力の向上にも成功している。
この成果は,学習指導要領が目指す「主体的・対話的で深い学び」を実現する際の生徒を見取る新しい観点として現職教員に受け入れられているなど,社会的意義も高い。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (38 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (33 results)

  • [Journal Article] 生徒の意欲を喚起する授業デザインの構築12019

    • Author(s)
      野ヶ山康弘,谷口和成,伊藤崇達
    • Journal Title

      京都教育大学教職キャリア高度化センター 教育実践研究紀要

      Volume: 第1号 Pages: 101-109

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 深い学びに大切なこと2017

    • Author(s)
      谷口和成
    • Journal Title

      Physics Education in University

      Volume: 23 Issue: 3 Pages: 132-137

    • DOI

      10.11316/peu.23.3_132

    • NAID

      130006250467

    • ISSN
      1340-993X, 2432-1710
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 粒子概念の系統的カリキュラムに関する検討2017

    • Author(s)
      野ヶ山康裕,谷口和成
    • Journal Title

      京都教育大学教育実践研究紀要

      Volume: 第17号 Pages: 105-115

    • NAID

      120006424064

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ICTを活用したアクティブ・ラーニングによる論理的思考の育成2016

    • Author(s)
      野ヶ山康弘,谷口和成
    • Journal Title

      京都教育大学教育総合実践センター紀要

      Volume: 第16号 Pages: 21-30

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ILDsによる概念理解に対する学習者の動機づけの影響2015

    • Author(s)
      北村貴文,谷口和成
    • Journal Title

      物理教育

      Volume: 63-2 Pages: 12-17

    • NAID

      110009970927

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 継続的な認知的支援による理科学習の動機づけと科学的推論力への影響I2019

    • Author(s)
      松谷佳樹,池田敏浩,谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 継続的な認知的支援による理科学習の動機づけと科学的推論力への影響II2019

    • Author(s)
      谷口和成,松谷佳樹,池田敏浩
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] シェマと物理概念の獲得の関係に注目した、認知発達に基づく高校物理授業の実践2019

    • Author(s)
      山下哲,谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第74回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ILDs における力学概念理解に対する科学的推論力の影響2018

    • Author(s)
      谷口和成,彦野冬馬,笠潤平,覧具博義,村田隆紀
    • Organizer
      日本物理教育学会 第35回物理教育研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知促進の概念に基づく比例概念の発達を促す中学校理科授業の実践2018

    • Author(s)
      松谷佳樹,谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第35回物理教育研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知発達を意識した高校物理授業の必要性とその効果2018

    • Author(s)
      山下哲,谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第35回物理教育研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒の認知発達と高校物理授業改善の課題2018

    • Author(s)
      石井哲夫,谷口和成,筒井和幸
    • Organizer
      日本物理学会 2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ICT環境を活用した認知発達に基づくILDs型高校物理授業の実践2018

    • Author(s)
      山下哲,谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型授業における学習者の科学的推論力の物理概念理解への影響2018

    • Author(s)
      谷口和成,彦野冬馬,山下哲,笠潤平,覧具博義,村田隆紀
    • Organizer
      日本物理学会 2018年秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 認知的発達段階を考慮した高校物理授業の必要性とその効果2018

    • Author(s)
      山下哲, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童・生徒の認知発達を踏まえた理科授業の効果と意義2018

    • Author(s)
      谷口和成, 山下哲, 野ヶ山康裕, 笠潤平
    • Organizer
      日本物理学会 第73回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 認知発達に基づくICT環境を活用したILDs型高校物理授業の実践2017

    • Author(s)
      山下 哲,谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第34回物理教育研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的推論能力の育成に着目した高校物理授業の効果22017

    • Author(s)
      山下 哲,谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会 第34回物理教育研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的推論能力の育成に着目した高校物理授業の効果II2017

    • Author(s)
      谷口和成, 山下哲
    • Organizer
      日本物理学会 2017年秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校物理における‘認知促進’プログラムと認知過程を重視した授業展開の可能性2017

    • Author(s)
      山下哲,谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会 第72回年次大会
    • Place of Presentation
      大阪大学豊中キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 相互作用型授業における学習者の変容の質的分析I2016

    • Author(s)
      齋藤孝, 谷口和成
    • Organizer
      日本物 理学会第71回年次大会
    • Place of Presentation
      東北学院大学 泉キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 相互作用型授業における学習者の変容の質的分析II2016

    • Author(s)
      谷口和成,齋藤孝
    • Organizer
      日本物 理学会第71回年次大会
    • Place of Presentation
      東北学院大学 泉キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 英国「認知促進」プログラムを組み込んだ高校「物理基礎」 の展開と意義2016

    • Author(s)
      山下哲, 谷口和成
    • Organizer
      日本物 理学会第71回年次大会
    • Place of Presentation
      東北学院大学 泉キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 高校波動分野の概念獲得のための教材開発と実践III2016

    • Author(s)
      古結尚, 谷口和成
    • Organizer
      日本物 理学会第71回年次大会
    • Place of Presentation
      東北学院大学 泉キャンパス
    • Year and Date
      2016-03-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校「物理基礎」における「科学教育による認知的加速(CASE)」の実践報告22016

    • Author(s)
      山下哲,谷口和成
    • Organizer
      日本物理教育学会年会 第33回 物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      新潟大学五十嵐キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 生徒の認知発達に着目した高校物理授業の実践2016

    • Author(s)
      谷口和成,山下哲
    • Organizer
      日本物理学会 2016年秋季大会
    • Place of Presentation
      金沢大学角間キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] ILDsによる大学生の学習に対する意識の変容2015

    • Author(s)
      齋藤孝, 北村貴文, 谷口和成
    • Organizer
      日 本物理学会2015年秋季大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2015-09-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 相互作用型演示実験講義(ILDs)とチュートリアルによる電 気回路学習効果の比較2015

    • Author(s)
      谷口和成,齋藤孝
    • Organizer
      日本物理学会2015年秋季大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2015-09-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 動機づけの観点から見た高校運動学分野アクティブ・ラーニ ングの効果2015

    • Author(s)
      古結尚, 谷口和成
    • Organizer
      日本物理学会2015年秋季大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2015-09-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 2次元運動に対するILDsの効果2015

    • Author(s)
      青木海仁, 谷口和成
    • Organizer
      物理教育学会年会物理教 育研究大会
    • Place of Presentation
      九州大学 伊都キャンパス
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校「物理基礎」における「科学教育による認知的加 速(CASE)」の実践報告2015

    • Author(s)
      山下哲, 谷口和成
    • Organizer
      物理教育学会年会物理教育研究大会
    • Place of Presentation
      九州大学 伊都キャンパス
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 児童・生徒の論理的思考力を育む理科授業のためのCASE教員研修2015

    • Author(s)
      谷口和成
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 粒子モデルの構築を促す中学校理科授業の開発と実践2015

    • Author(s)
      伊豆蔵功己,谷口和成,荒木 功
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「変数制御」の考え方を意識させる理科授業の実践 -中学校1年生「音の性質」-2015

    • Author(s)
      池田敏浩,田上智之,谷口和成
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 認知発達を促す理科授業の実践Ⅸ ~一般公立小学校における実践~2015

    • Author(s)
      池谷 直彦,野ヶ山 康弘,谷口 和成,片出 達浩
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 認知発達を促す授業の開発と実践 -中学校理科「運動とエネルギー」振り子の学習を通して-2015

    • Author(s)
      秋月康平,谷口和成
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 粒子モデルの構築を促す教材の有効性 ~「もののとけ方」を通して~2015

    • Author(s)
      片出達浩,野ヶ山康弘,谷口和成
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 認知発達を促す理科授業の実践Ⅹ ~小学校6年「てこのはたらき」~2015

    • Author(s)
      野ヶ山康弘,谷口和成
    • Organizer
      日本理科教育学会第65回全国大会
    • Place of Presentation
      京都教育大学
    • Year and Date
      2015-08-01
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi