Project/Area Number |
15K01036
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Tokai University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
丸山 有紀子 東海大学, 情報教育センター, 准教授 (40248779)
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Research Collaborator |
IWAYA hiromi
YUKI kentaro
OIKAWA yoshimichi
AIDAHYUUGAJI sachiko
CHIBA mika
FUJITA kensuke
CHOU kouhei
SAKATA keiji
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 主体的学習 / アクティブラーニング / 自己効力感 / 学習方略 / 主体的学修 / 学修方略 / 学習者特性 / コミュニケーション特性 / クリッカー |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to develop and evaluate the autonomous learning model. We developed the self-efficacy scale in autonomous learning situation at the beginning of this study. Our survey showed that the students who want to try autonomous learning is less than 20%. On the other hand, measurement experiments using biological sensor showed that the student was activated by teaching methods that encourage active learning. Based on the results, we developed the scale to classify autonomous learning. The scale is composed of two factors. One factor consists of strategies for acquiring knowledges and skills. Another factor consists of strategies for avoiding the disadvantage. By using this scale, we can classify autonomous learning into four types, which is extremely effective for student instruction.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
「主体的学習」という言葉は誰もが使用しているにも関わらず、実際に評価をしようとする際の基準が明確ではなかった。本研究によって、知識や技術の獲得行動と、失敗や批判からの回避行動の2つの要因で主体的学習が分類可能であることが明らかになった。教員から見て不適切な学習行動に見える学生は、実際には失敗や批判に対する不安が大きいことが分かり、アクティブラーニングではそのような不安を取り除くような指導も重要であることが分かった。この分類尺度を使用することによって、現在の学生の主体性がどのような状態にあるのかを把握することができるようになるとともに、効果的な学習指導の実現に寄与すると期待される。
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