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Studies on visible light boomerang system for safe driving support by prototype

Research Project

Project/Area Number 15K01234
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social systems engineering/Safety system
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

Mizui Kiyoshi  関東学院大学, 理工学部, 教授 (10229685)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山本 政宏  関東学院大学, 理工学部, 教授 (10200841)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords高度交通システム / 車車間通信 / 測距 / ブーメラン方式 / 試作機 / ITS / 車々間通信 / 可視光通信 / スペクトル拡散方式
Outline of Final Research Achievements

Research and development of Intelligent Transport Systems (ITS) are actively carried out aiming at a comfortable traffic society without accidents and traffic jams. As one of them, Vehicle-to-Vehicle communication and Ranging System using Spread Spectrum Techniuqe called Boomerang system has been proposed and discussed. On the other hand, high brightness LEDs are becoming popular as a new light source.
Since tail lamps etc. which are being LED-ized are used for vehicles using the boomerang system, the feasibility of the visible light boomerang system using these on-vehicle light sources for the boomerang system was examined by a simple prototype. As a result of experiments with a simple prototype, the feasibility of simultaneously performing communication and ranging with one system was confirmed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ブーメラン方式の最大の特徴は、通信と測距を同時に行えることである。最近普及が始まった車載レーダでも後方車は測距データを処理することで前方車の挙動を予測することが可能となっているが、これはあくまでも予測に過ぎない。これに対しブーメラン方式では本物の前方車の意志を通信によって後方車は得ることが可能となる。これにより追突事故の大幅な減少が期待でき、将来的な高度な自動連続走行にもつながる。本研究はこのブーメラン方式の実現化に向けた研究である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2017 2016

All Journal Article (2 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] スペクトル拡散方式を用いた可視光車車間通信・測距統合システムの試作による一検討(第3報)2019

    • Author(s)
      (57)鈴木 旭 ジョン,山本政宏,水井 潔
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: ITS2018-84 Pages: 49-54

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] スペクトル拡散方式を用いた可視光車車間通信・測距統合システムの試作による一検討2016

    • Author(s)
      鈴木 旭ジョン,山本 政宏,水井 潔
    • Journal Title

      電子情報通信学会技術研究報告

      Volume: ITS2015-90 Pages: 35-39

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] スペクトル拡散方式を用いた可視光車車間通信・測距統合システムの試作による一検討(第2報)2017

    • Author(s)
      鈴木旭ジョン,二木健斗,山本政宏,水井 潔
    • Organizer
      電子情報通信学会ITS研究会
    • Place of Presentation
      埼玉大学(埼玉県さいたま市)
    • Year and Date
      2017-06-21
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] スペクトル拡散方式を用いた可視光車車間通信・測距統合システムの試作による一検討2016

    • Author(s)
      鈴木 旭ジョン,山本 政宏,水井 潔
    • Organizer
      電子情報通信学会ITS研究会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2016-03-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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