• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on theory construction and educational practice of Outdoor Education Using the Concept of "Fudo"

Research Project

Project/Area Number 15K01529
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Developmental mechanisms and the body works
Research InstitutionMeiji University (2017-2018)
Asia University (2015-2016)

Principal Investigator

HIJIKATA Kei  明治大学, 法学部, 専任講師 (50375367)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords野外教育 / 原理 / 風土 / 自己評価 / 文化 / 野外概念 / 教育概念 / 風土概念 / 二次元マッピング / ルーブリック / 明文化
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to restructure the theoretical framework of outdoor education focusing on the "Fudo" as a related concept, and to clarify the practical points in outdoor education.
There were five view points on the minimal essential issues that must be recognized when practicing outdoor education.In addition,we presented a tool for self-assessing outdoor education practice. This is the three elements of "Fudo" in the "outdoor" axis: physical (experience), space (place), time (history),and the two perspectives of emphasis on teaching (intentional education) and emphasis on education (intentional education) in the "educational" axis .They are respectively evaluated using rubrics.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

野外教育の分野で現在まで整理されてこなかった実践の足場となる原則(背景となる理論)について明文化された。これにより実践や研究において共通の認識のもと様々な議論を行えるようになり当該分野の発展に寄与することが期待される。
また、この実践の学における理論を空論としないために、明文化された原則を参考にして指導者が野外教育実践を自己評価する用具の開発を行った。これにより野外教育の「野外」とは何かといった観点や野外教育の「教育」で特筆すべきは何か、といった本質的な視座から実践に反省的省察を行えるようになった。これにより生きる力の醸成等に効果的とされる野外教育実践が更に充実し大いに社会に貢献するであろう。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 野外教育の可視化:教育と風土の概念整理に基づく二次元マッピング2018

    • Author(s)
      土方圭
    • Journal Title

      野外教育研究

      Volume: 未定

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 風土概念により再解釈された野外教育の原理の明文化2016

    • Author(s)
      2) 土方圭
    • Journal Title

      野外教育研究

      Volume: 20巻1号

    • NAID

      130007544178

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 野外教育学の体系に関する試論2019

    • Author(s)
      土方 圭 張本文昭
    • Organizer
      日本野外教育学会第22回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 野外教育学を体系化する試み2019

    • Author(s)
      土方圭 張本文昭 大石康彦 小森伸一
    • Organizer
      日本野外教育学会第22回大会シンポジウム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育と風土の概念整理に基づく二次元マッピング -第二報-2018

    • Author(s)
      土方圭
    • Organizer
      日本野外教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 野外教育を可視化する - 教育と風土の概念整理に基づく二次元マッピングの試み -2017

    • Author(s)
      土方圭
    • Organizer
      日本野外教育学会
    • Place of Presentation
      国立オリンピック記念青少年総合センター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 野外教育における「野外」概念の検討 第二報 -「風土」概念による再定義の試み-2015

    • Author(s)
      土方圭
    • Organizer
      日本野外教育学会
    • Place of Presentation
      独立行政法人国立青少年教育振興機構 国立阿蘇青少年交流の家
    • Year and Date
      2015-06-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 野外教育学序説2019

    • Author(s)
      土方圭 張本文昭 多田聡
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      三恵社
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi