• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Build a Japanese-language teacher training system for Asia based on andragogy

Research Project

Project/Area Number 15K02649
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionMejiro University

Principal Investigator

IKEDA Hiroko  目白大学, 外国語学部, 教授 (80452035)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 香  玉川大学, 教育学部, 教授 (20436728)
宇津木 奈美子  帝京大学, 公私立大学の部局等, 講師 (90625287)
半原 芳子  福井大学, 学術研究院教育・人文社会系部門(教員養成・院), 准教授 (00637811)
Research Collaborator Zhu Guirong  
Yin song  
Cao dafeng  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords成人学習論 / 教師コミュニティ / 省察的実践者 / 意識変容の学習 / ラウンドテーブル / 実践の理論 / 協働省察 / 実践コミュニティ / 教師教育 / 組織学習 / 成人学習 / 教師研修 / 協働 / ふり返り(省察)
Outline of Final Research Achievements

This study aimed to “build a Japanese-language teacher training system for Asia based on andragogy” by performing a long-term analysis of [1] learning by teachers who participate in these programs and [2] learning by program managers through conducting, evaluating, and improving identical teacher training in Japan and China. The results indicate that, in the case of training in Japan, facilitators or coordinators are conscious of their roles and require flexible design; even in different areas, there are underlying characteristics of learning. It was confirmed that empowerment occurs through practice by others. It was also verified that overseas training conducted through cooperation between China and Japan involves multi-layered learning that transcends the contexts of either country. In the future, we aim to continue to thoroughly investigate learning by participating teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

(1)日本語教師教育における新たな研修の可能性を国内・海外で実践し、その可能性を示した。これまでの研究の中心は「教師の成長」の考え方にとどまっていたが、実践コミュニティや成人学習論をベースに加えることで、①教師の継続的な省察力を支える、③運営側のエンパワーメントと養成への道筋ができた。これにより、関連領域のリーダー育成や組織学習論をベースにしたビジネス研修、社会教育学分野に応用ができる。
(2)新しいタイプの研修を日中協働で行ったことで、①教師の質の向上、②コミュニティの構築がされた。ここで得た知見をASEAN地域にも応用し、アジア全体の日本語教師の力量形成に繋げていくことができる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (7 results) Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results) Remarks (2 results) Funded Workshop (3 results)

  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学(中国)

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 北京外国語大学・北京日本学研究センター(中国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学 日本語応用学科(中国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京日本学研究センター 北京外国語大学(中国)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 華東師範大学 日本語応用学科(中国)

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 北京外国語大学・北京日本学研究センター(中国)

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research]

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「成人学習論に基づくラウンドテーブル型日本語教師研修の可能性―運営側の学びの考察」2016

    • Author(s)
      池田広子
    • Journal Title

      『日語教育与日本学2016』

      Volume: 第8号 Pages: 106-113

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 「成人学習論に基づくラウンドテーブル型日本語教師研修の可能性」2016

    • Author(s)
      池田広子
    • Journal Title

      『ことばと文字』

      Volume: 6号 Pages: 153-160

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 「成人学習論に基づくラウンドテーブル型日本語教師研修における継続的参加者の学び」2016

    • Author(s)
      池田広子
    • Organizer
      CAJLE2016 Annual Conferenceカナダ日本語教育振興会
    • Place of Presentation
      Crowne Plaza Naiagara Falls(オンタリオ州・カナダ)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「ラウンドテーブル型教師研修を通した教師コミュニティの広がりと運営者側の成長」2016

    • Author(s)
      池田広子
    • Organizer
      日本語教育国際大会 ICJLE 2016
    • Place of Presentation
      Bali Nusa Dua Convention Center(インドネシア・バリ)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「日中協働運営による海外のラウンドテーブル型教師研修におけるコーディネーターの学び2016

    • Author(s)
      朱桂栄・池田広子・宇津木奈美子・半原芳子
    • Organizer
      2016年度日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      目白大学(東京都・新宿区)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 教師の成長プロセスを支えるラウンドテーブル型教師研修におけるファシリテーターの学び2015

    • Author(s)
      半原芳子、池田広子、宇津木奈美子、朱桂栄
    • Organizer
      公益社団法人日本語教育学会秋季大会
    • Place of Presentation
      沖縄国際大学(沖縄県宜野湾市)
    • Year and Date
      2015-10-11
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 成人学習論に基づくラウンドテーブル型教師研修における運営者の学び-運営者の長期的省察を通して-2015

    • Author(s)
      池田広子、宇津木奈美子、朱桂栄、半原芳子
    • Organizer
      公益社団法人日本語教育学会春季大会
    • Place of Presentation
      武蔵野大学有明キャンパス(東京都江東区)
    • Year and Date
      2015-05-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 実践のふり返りによる日本語教師教育―成人学習論の視点から2017

    • Author(s)
      池田広子・朱桂栄
    • Total Pages
      178
    • Publisher
      鳳書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 学びを培う教師コミュニティ研究会

    • URL

      http://manabireflection.web.fc2.com/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] 学びを培う教師コミュニティ研究会

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Funded Workshop] ラウンドテーブル2018冬上海 実践のプロセスを協働でふり返る-語る・聴くから省察へ-2018

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Funded Workshop] ラウンドテーブル2017上海 実践のプロセスを協働でふり返る-語る・聴くから省察へ-2017

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Funded Workshop] 「2016秋 実践を協働でふり返る―語る・聴くから省察へ」学びを培う教師コミュニティ研究会2016

    • Place of Presentation
      華東師範大学(上海・中国)
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi