• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study on the appropriate use of English articles: understanding noun countability

Research Project

Project/Area Number 15K02706
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

Akamatsu Nobuhiko  同志社大学, 文学部, 教授 (30281736)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords外国語学習 / 英語冠詞 / 名詞可算性 / 認知言語学 / 冠詞 / 冠詞学習 / 教科書分析
Outline of Final Research Achievements

The effect of English article learning was not observed in the context where uncountable nouns (e.g., abstract and substance nouns) were used as countable nouns. On the other hand, the learning effect was observed in the context where countable nouns represented quantity and abstract events. These findings suggest that English article learning requires an approach that promotes a change in the bias towards the learner’s noun countability.
Japanese English learners’ sense of noun countability showed that they have bias in the image of countability for English nouns. It was, therefore, suggested that teaching materials for the English article system may be subject to the bias of noun countability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本人英語学習者は抽象名詞や物質名詞などの不可算名詞が可算名詞として使用される場面では、正しい理解が困難であることを本研究は示した。しかし、一方、可算名詞が量や抽象的事象を表す場面では、比較的理解が容易であったことから、日本人英語学習者には英単語の可算性イメージに偏りがあることが考えられる。従って、英語冠詞を学習する場合、例文などで使用する英単語が持つ名詞可算性バイアスを出来るだけ低くすることが求められる。特に、可算・不可算とも両方の意味合いを有すると学習者が考える英単語を活用することが重要である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Does cognitive linguistic insights help Japanese learners understand the English article system?2018

    • Author(s)
      Nobuhiko Akamatsu
    • Journal Title

      SELT (Studies in English Language Teaching)

      Volume: 41 Pages: 1-20

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] English majors and non-majors’ speaking attitudes.2018

    • Author(s)
      Humphries, S., & Akamatsu, N.
    • Organizer
      JALT (Japan Association of Language Teachers) 2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] マルチコンピタンスの重要性 -マルチリンガルとモノリンガルの違い-2018

    • Author(s)
      赤松信彦
    • Organizer
      シンポジウム『グローバル時代に必要なマルチリンガル人材の育成』同志社大学日本語・日本文化教育センター主催
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本人大学生の英語力とモチベーション-習熟度による比較-2018

    • Author(s)
      田中貴子・赤松信彦
    • Organizer
      第44回全国英語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 内容語と機能語の関係性について -語彙の広さは機能語の正確な理解意図関連しているのか-2017

    • Author(s)
      赤松信彦
    • Organizer
      第43回全国英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] The Benefit of a Cognitive Linguistic Approach to Learning Noun Countability2016

    • Author(s)
      Nobuhiko Akamatsu & Ayako Tsuzuku
    • Organizer
      イギリス認知言語学会
    • Place of Presentation
      イギリス、バンガー大学
    • Year and Date
      2016-07-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 学習環境が心的辞書に与える影響について:前置詞と空間認知2016

    • Author(s)
      赤松信彦
    • Organizer
      大学英語教育学会 英語語彙研究会
    • Place of Presentation
      東京電機大学
    • Year and Date
      2016-03-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] The benefit of a cognitive linguistic approach to learning noun countability2016

    • Author(s)
      Nobuhiko Akamatsu & Ayako Tsuzuku
    • Organizer
      イギリス認知言語学会
    • Place of Presentation
      イギリス、バンガー大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学習環境と母語が第二言語 心的辞書に与える影響について2016

    • Author(s)
      赤松信彦
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉、獨協大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学習環境が心的辞書に与える影響について:機能語の意味ネットワーク構造2015

    • Author(s)
      赤松信彦
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 英語指導法 理論と実践 : 21世紀型英語教育の探求2018

    • Author(s)
      赤松 信彦
    • Total Pages
      246
    • Publisher
      英宝社
    • ISBN
      4269640286
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi