• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The construction of an ARCS chain-oriented learning model based on a pre-organized learning system

Research Project

Project/Area Number 15K02736
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionShigakkan University

Principal Investigator

Maeno Hiroshi  至学館大学, 健康科学部, 准教授 (00369597)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 淺間 正通  東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (60262797)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords協調学習 / 遠隔教育 / 語学教育 / アクティブラーニング / LTD / 遠隔的協調学修 / wiki / CSCL / 学習SNS
Outline of Final Research Achievements

In this research, we constructed a new distant distributed cooperative learning model and verified its strengths. As a research approach, we focused on network-based English learning and attempted to build a learning environment in which small-scale learning groups could remotely conduct free conversations, mutual support, and mutual evaluations. Then we observed how the members in the group actively conducted their cooperative learning there. Through this verification, it turned out that the new model has some limitations, but it also became clear that intrinsic motivation and learning effects were improved if the student level matched the assignments on this system.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 遠隔的協調学習におけるオンラインツールの活用-CSCLの開発に向けて-2017

    • Author(s)
      前野 博
    • Journal Title

      異文化間情報ネクサス学会学会誌 I'NEXUS

      Volume: 9 Pages: 6-11

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校英語教科化に内在する異方性2017

    • Author(s)
      淺間 正通
    • Journal Title

      異文化間情報ネクサス学会学会誌 I' NEXUS

      Volume: 9 Pages: 1-5

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「問われるのはデジタルとアナログを鷹揚に協調させるコラボ力」2016

    • Author(s)
      淺間正通
    • Journal Title

      『オムニ・マネジメント』日本経営協会

      Volume: 6月号 Pages: 6-9

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 「自律的協調学修の有効化を目的としたeポートフォリオの活用」2015

    • Author(s)
      前野博
    • Journal Title

      『I’NEXUS』CINEX(異文化間情報ネクサス学会)ISSN2189-7786

      Volume: No.7 Pages: 7-10

    • NAID

      40022677434

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 雑談から気づきへの誘い ― オンライン協調学修環境を通して ―2017

    • Author(s)
      前野 博
    • Organizer
      平成27年度 第3回異文化間情報ネクサス学会年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 発想転換のグローバルコミュニケーション2017

    • Author(s)
      淺間 正通
    • Organizer
      第34回異文化間情報ネクサス学会定例会(於順天堂大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] フィンランド・クオッパヌンミ総合学校視察報告2016

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報ネクサス学会第4回年次大会
    • Place of Presentation
      東京電機大学(東京千住キャンパス)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] デジタルネイティブたちと如何に向き合うか-共感的な間柄の今日的築き方2016

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      岩手県「平成28年度青少年を非行・被害から守る県民大会」
    • Place of Presentation
      いわて県民情報交流センター(アイーナ)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「自律的協調学修の成因」2015

    • Author(s)
      前野博
    • Organizer
      異文化間情報ネクサス学会
    • Place of Presentation
      順天堂大学お茶の水キャンパス
    • Year and Date
      2015-12-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「英語という言語体系―その冗長性・硬直性・明示性の内側―」2015

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報ネクサス学会
    • Place of Presentation
      順天堂大学お茶の水キャンパス
    • Year and Date
      2015-12-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 「今なぜ、就活力として英語力が問われるのか―その顕在的意義と潜在的意義を俯瞰して―」2015

    • Author(s)
      淺間正通
    • Organizer
      異文化間情報ネクサス学会
    • Place of Presentation
      東洋大学朝霞キャンパス
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 実践 情報リテラシー2017

    • Author(s)
      前野 博(編著)
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      同友館
    • ISBN
      9784496052729
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 異文化の戸惑い2017

    • Author(s)
      淺間正通・コリンスロス
    • Total Pages
      99
    • Publisher
      英宝社
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 『実践 情報リテラシー』(編著)2017

    • Author(s)
      前野博(編著)、淺間正通(監修)、小川勤、中村真二、西岡久充、復本寅之介、村田幸則
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      同友館
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『デジタル時代のクオリティライフ』-クラウド時代のインターメディア・リテラシー-2016

    • Author(s)
      前野博
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      遊行社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『デジタル時代のクオリティライフ』-新たに見つめるアナログ力-2016

    • Author(s)
      淺間正通(編著)
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      遊行社
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『Go for the TOEIC Test(eラーニング版)』2016

    • Author(s)
      淺間正通
    • Publisher
      ニュートン
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 『デジタル時代のクオリティライフ』2016

    • Author(s)
      淺間正通(編著)、前野博、中村真二、笹本浩、古西美佐子、伊東田恵、山下巌、酒井太一、長沼淳、小川勤、小林猛久、小泉ゆう子、安冨勇希
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      モルゲン
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi