• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teacher educators and mentors in terms of the expression of their emotions and feelings

Research Project

Project/Area Number 15K02787
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Yanase Yosuke  広島大学, 教育学研究科, 教授 (70239820)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 達弘  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 教授 (10240293)
玉井 健  神戸市外国語大学, 外国語学部, 教授 (20259641)
長嶺 寿宣  熊本大学, 教育学部, 准教授 (20390544)
樫葉 みつ子  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (20582232)
田尻 悟郎  関西大学, 外国語学部, 教授 (30454599)
横溝 紳一郎  西南女学院大学, 人文学部, 教授 (60220563)
山本 玲子  京都外国語短期大学, キャリア英語科, 准教授 (60637031)
今井 裕之  関西大学, 外国語学部, 教授 (80247759)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords教師教育 / メンタリング / 身体 / 情動 / 感情 / 教師敎育 / メンター / 身体性 / 言語教育 / 意識
Outline of Final Research Achievements

Teacher educators and mentors use their bodies in delicate ways to share their emotions and feelings with the course participants. However, this embodied expertise have been relatively unexamined in either theoretical or descriptive terms. This study theoretically clarified various concepts concerning the emotion and the feeling, and analyzed how some teacher educators and mentors expressed their emotions and feelings and shared them with their participants. We found that the classical three stage notion by Kant of sensibility, understanding, and reason is still a useful framework for contemporary concepts regarding emotions and feelings, and that experienced teacher educators and mentors show high level of sensitivity in each of the three stage and promote the autopoiesis of communication (hence, meaning) among their participants.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (7 results) Remarks (13 results)

  • [Journal Article] 優れた英語教師教育者における感受性の働き―情動共鳴によるコミュニケーションの自己生成―2018

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 48 Pages: 11-22

    • NAID

      130007630335

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 意識の統合情報理論からの基礎的意味理論--英語教育における意味の矮小化に抗して--2018

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 48 Pages: 53-62

    • NAID

      130007630332

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英語教育実践支援研究に客観性と再現性を求めることについて2017

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Journal Title

      中国地区英語教育学会研究紀要

      Volume: 47 Pages: 83-94

    • NAID

      130007384889

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 意味、複合性、そして応用言語学2017

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Journal Title

      明海大学大学院応用言語学研究科紀要 応用言語学研究

      Volume: 19 Pages: 5-15

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] なぜ物語は実践研究にとって重要なのか 仮定法的実在性による利用者用一般化可能性2018

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      言語文化敎育研究学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 優れた英語教師教育者における感受性の働き―情動共鳴によるコミュニケーションの自己生成―2017

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 意識の統合情報理論からの基礎的意味理論--英語教育における意味の矮小化に抗して--2017

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      全国英語敎育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 統合情報理論からの意味論構築の試み ―ことばと言語教育に関する基礎的考察2016

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      言語文化教育研究学会
    • Place of Presentation
      武蔵野美術大学
    • Year and Date
      2016-03-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育の基盤としての感性についての理論的整理2016

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      中国地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      岡山大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 英語教育実践支援研究に客観性と再現性を求めることについて2016

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      獨協大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 言語学という基盤を問い直す応用言語学? ―意味概念を複合性・複数性・身体性から再検討することを通じて―2016

    • Author(s)
      柳瀬陽介
    • Organizer
      応用言語学セミナー
    • Place of Presentation
      明海大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 「優れた英語教師教育者における感受性の働き―情動共鳴によるコミュニケーションの自己生成―」

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2017/06/blog-post_73.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 意識の統合情報理論からの基礎的意味理論--英語教育における意味の矮小化に抗して--

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2017/08/blog-post_9.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] なぜ物語は実践研究にとって重要なのか―仮定法的実在性による利用者用一般化可能性―

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2018/03/311.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] カント、ダマシオ、ボームの用語の定義 (感性・知性・理性、情動・感情(中核意識)・拡張意識、感受性)

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2017/06/blog-post_22.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 「公開ワークショップとシンポジウム:英語教育の身体性」の参加者の振り返り

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2017/05/blog-post_22.html

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Remarks] 意味と真理の概念から捉えた対話の概念

    • URL

      http://cis.hiroshima-u.ac.jp/pdf/4_3a.pdf

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 本質性か連動性か?

    • URL

      http://cis.hiroshima-u.ac.jp/pdf/4_4a.pdf

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 教員自身の「異教科間コミュニケーション」

    • URL

      http://cis.hiroshima-u.ac.jp/pdf/1_2a.pdf

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 振り返り方を振り返る -- ある教育センターでの研修実践から

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2016/09/blog-post_14.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 「子どもの学習意欲を高めるための実践研究とは」(ある教育センターでの講演スライド)

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2016/07/blog-post.html

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 統合情報理論からの意味論構築の試み:および他7本の記事へのリンク

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2016/03/blog-post_8.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] オープンダイアローグの詩学について:および他4本の記事へのリンク

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2015/12/poetics-of-open-dialogue.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] David Bohmによる ‘dialogue’ 概念:および他2本の記事へのリンク

    • URL

      http://yanaseyosuke.blogspot.jp/2016/04/david-bohm-dialogue.html

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi