Project/Area Number |
15K03496
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Economic policy
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Research Institution | Ritsumeikan Asia Pacific University |
Principal Investigator |
Natsuda Kaoru 立命館アジア太平洋大学, 国際経営学部, 教授 (60454972)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大塚 宏蔵 立命館アジア太平洋大学, 国際経営学部, 准教授 (10454513)
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Research Collaborator |
Thoburn John University of East Anglia
Blazek Jiri Charles University in Prague
Sykora Jan Charles University in Prague
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 自動車産業 / 産業政策 / 東南アジア / 東欧 / 製造業 / 中・東欧 / 生産ネットワーク / 地域発展 / 日系企業 / 技術・経営移転 / 自動差産業 / チェコ共和国 |
Outline of Final Research Achievements |
This study analyses the development of the automotive industry in Southeast Asia and Central and Eastern Europe in comparative perspective in terms of history, state capacity and industrial policy, and industrial and trade structures. The automotive industry in both countries has grown rapidly in the last two decades. Although the development of the industry in both countries is primary relied on FDIs, both regions have vastly different legacy of automotive industry and policy. The neo-developmental states in Southeast Asia introduced a series of vertical (sector-specific) industrial policies, pursuing a proactive industrial development strategy with state-intervention. In contrast, the embedded liberal states in Central and Eastern Europe have employed mostly horizontal (non-sector-specific) industrial policy with less state-intervention.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2018年において、タイは世界11位、チェコ(16位)、インドネシア(17位)、スロバキア(19位)の自動車生産国であり、この20年において自動車産業が最も成長している地域の1つである。これまで自動車産業の研究において、東南アジア諸国及び東欧地域の自動車産業の研究は数多く存在する。しかしながら、この2つの地域を比較研究している研究は国際的に皆無である。本研究は、2つの地域を比較することにより、その成長戦略の違いを認識・分類し、今後成長を期待できる諸国の学者、政策立案者、産業関係者にポリシー・インプリケーションを提言することにおいて、学術的・社会的に意義があると確信する。
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