The technological strategies of smartphone companies and the generation/ dynamics of the alliance networks by patent analysis
Project/Area Number |
15K03653
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Shiga University |
Principal Investigator |
Chen Yunju 滋賀大学, 経済学部, 准教授 (00389404)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
朴 唯新 県立広島大学, 経営情報学部, 教授 (20435457)
中岡 伊織 宇部工業高等専門学校, 経営情報学科, 准教授 (50469186)
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Research Collaborator |
CHEN Jiahou
CHANG Chiulan
JEONG Yuhoon
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | アライアンス / ネットワーク / スマートフォン / 特許分析 / 社会ネットワーク分析 / 企業の境界 / 技術選択 / 分業ネットワーク / 技術戦略 / 中国ICT企業 / アライアンスネットワーク / 水平分業 / 垂直統合 / 国際比較 / コア硬直性 |
Outline of Final Research Achievements |
This research examines how major smartphone companies choose their technologies and how to build a global alliance network in order to gain competitive advantages in the large-scale competition structure change caused by smartphones. Specifically, through patent analysis and social network analysis, we visualized major global smartphone companies’ technological decision-making orientation and transition of their technologies, also made a comparison between these companies. We then clarified the overall picture of the competition dynamics of the Chinese smartphone market, and separated out the factors that affect the generation of global alliance networks. As a result, we suggest that how the global alliance network can be generated and how it should be may depend upon the decision making of the boundary of the firm in research and development.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
社会的意義として、企業のグローバルアライアンスネットワークの生成とあり方は研究開発における企業境界の選択という意思決定によって左右されるという結果を受け、日本企業にとってのオープン・イノベーションのあり方と意義は、日本企業の技術志向や研究開発組織マネジメントの特徴を踏まえながら再検討しなければならないと思われる。また、学術的意義として、本研究は研究開発マネジメントを分析するための特許分析ツールとフレームワークを開発したことが挙げられる。これらのツールは他の産業の分析にも援用可能なため、これらの分析ツールは日本企業の研究開発のあり方に新たな知見を提供する可能性が高いと思われる。
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Report
(5 results)
Research Products
(20 results)