Project/Area Number |
15K03674
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Management
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Research Institution | Keio University |
Principal Investigator |
Hamaoka Yutaka 慶應義塾大学, 商学部(三田), 教授 (60286622)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 製品開発 / 研究開発 / イノベーション / 経時的アンケート調査 / 共分散構造分析 / オープン・イノベーション / ユーザー・イノベーション / 情報システム / マーケティング・リサーチ / ビジネス・エコシステム / 継続的アンケート調査 / オープン・データ / パネルデータ / アンケート調査 / 低線量被曝 / オープン・イノベーション / アンケート / 時系列分析 / オープン・データ / エジプト |
Outline of Final Research Achievements |
Following previous projects started in 2007, this study had conducted four years follow up of “Survey on R&D” and “Survey on New Product Development (NPD)” to Japanese manufactures. Through trend test, we found that although (1) efficiency of over-seas R&D has improved, (2) R&D in advanced technological field is getting more important, (3) lead time getting longer, (4) interaction with users is losing, and (5) reward for employee invention is decreasing. We also found that (1) NPD in advanced technological field is getting more important, (2) market intelligence activity and interaction with users is losing in NPD process, (3), and information sharing within firm is also weakened. Theoretical framework and hypotheses were developed and tested for Open innovation and User innovation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
2007年からの調査を継続することによって、日本企業における研究開発、製品開発の実態を12年間分、記録できた。調査には各種ツールの利用状況などの実態と併せて、取引費用論、ケイパビリティ論、信頼理論などに基づく項目や、オープン・イノベーション(OI)、ユーザー・イノベーションという比較的新しい現象に関する項目も設定した。これらを用いて、提案した理論、仮説の検証も行った。例えばOIの成果は、環境要因だけでなく能力要因、社内でのOI制度の整備、提携相手に影響されることを示した。これらによって研究開発、製品開発に関して学術的な貢献を果たし、実務家への示唆も与えた。
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