• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Social justice and free choice of learning in the free school movement in Japan: Confluence with neo-liberal policy

Research Project

Project/Area Number 15K03840
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

TAKAYAMA Ryutaro  富山大学, 経済学部, 教授 (00313586)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsフリースクール / 不登校 / 教育機会確保法 / 義務教育 / 就学義務 / 教育課程 / 新自由主義 / 学校選択 / 個別最適化 / 教育の機会均等 / 教育改革 / 教育義務 / 教育機会 / 教育制度
Outline of Final Research Achievements

In Japan, parents are obligated to send children aged 6 to 15 to formal schools. But, since the 1990s, as a special case for school non-attendant students, compulsory education has been permitted at places other than formal schools. In recent years, the aim of free school staffs was to allow all children to exercise their right to receive general education outside of the formal schooling by making new laws. However, the Educational Opportunity Securing Act, which was enacted in December 2016, remained the type of compulsory education system as before.
These movements of free school staffs are compatible with the privatization of compulsory education, but their origin differs from neo-liberalism, which seeks to realize high-quality public services with less tax burden by introducing free market competition. The purpose of the free school movement is to guarantee the rights of minorities to learn.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

質の高い義務教育の機会を全ての子供に保障することは、子供の成長と社会の存続に欠かせない。不登校は、この義務教育の機会均等という原則に反する状況である。フリースクール運動は、不登校の子供の学びの機会を学校外で創ってきた。それは、不登校の子供の学習権を保障しようとするものだが、同時に、就学義務型の日本の義務教育制度を根底から覆す可能性があり、新自由主義的な政策とも親和的である。したがって、本研究の成果は、義務教育を通した今後の子供の育ちと社会のあり方を考える上で不可欠である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016

All Presentation (7 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Presentation] 標準原理・能力原理・必要原理──教育機会確保法の来歴を考えるための試論2018

    • Author(s)
      高山龍太郎
    • Organizer
      日本教育社会学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 不登校は教育課程の問題か ──教育機会確保法をめぐる議論を振り返る2017

    • Author(s)
      高山龍太郎
    • Organizer
      日本教育社会学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教育機会確保法をめぐる論点2017

    • Author(s)
      高山龍太郎
    • Organizer
      日本社会学会第90回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教育機会確保法についての一考察2017

    • Author(s)
      高山龍太郎
    • Organizer
      多様な学び実践研究フォーラムin関西
    • Place of Presentation
      大阪府立大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 不登校の居場所における四局面2016

    • Author(s)
      高山龍太郎
    • Organizer
      第3 回多様な学び実践研究フォーラム/第8 回JDEC
    • Place of Presentation
      早稲田大学戸山キャンパス
    • Year and Date
      2016-02-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 多様な教育機会確保法案と不登校の子どもの学習権保障2016

    • Author(s)
      高山龍太郎
    • Organizer
      日本特別ニーズ教育学会(SNE学会)中間集会
    • Place of Presentation
      神戸大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 不登校の子どもの学習権保障をめざす運動──多様な教育機会確保法案を中心に2016

    • Author(s)
      高山龍太郎
    • Organizer
      日本教育社会学会大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi