• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing a career education program based on the developmental characteristics and general competences of primary-secondary integrated educational system

Research Project

Project/Area Number 15K04277
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Higuchi Naohiro  筑波大学, 人間系, 教授 (90287920)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石井 久雄  明治学院大学, 文学部, 教授 (30330947)
遠藤 宏美  宮崎大学, 教育学部, 准教授 (30613848)
藤田 晃之  筑波大学, 人間系, 教授 (50261219)
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords小中一貫教育 / キャリア教育 / 義務教育 / 学校制度 / カリキュラム開発
Outline of Final Research Achievements

The objective of this study is to clarify how the students' career awareness is formed through the primary-secondary integrated educational system, and to propose a career education program based on its developmental characteristics and general competencies. The findings of this study are as follows: 1)Students’ thinking skills were fostered by developing lesson plans using “thinking tools” and the “six hats”, 2) Anxiety about going into the next grade was higher among more senior students, and between different school grades and different types of school there were differences in both the trends in the advancing into the next grade, and in the students' career awareness, 3) Students' awareness was promoted through actions dealing with the problem of small-sized primary and secondary schools in population decreasing districts, and group activities performed by 5th and 7th graders.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究を通じて、小中一貫教育を受けた児童生徒に着目して、9年間の学びや意識の形成を継続的に検討した。それとともに、小学校と中学校で別々に行われていたキャリア教育を一貫して計画することで、重複や飛躍のない実践を行う可能性を見出した。2016(平成28)年より義務教育学校が法制化されており、本研究におけるこれらの成果は、全国の自治体において構想・実践されている小中一貫教育の新しい姿や在り方を考える上で、重要な役割を果たすことが期待される。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (22 results) (of which Open Access: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (11 results)

  • [Journal Article] 子供の発達を支えるキャリア教育の展開2019

    • Author(s)
      藤田晃之
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 977 Pages: 14-17

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 義務教育学校における小中交流に関する一考察~5年、6年、7年生の交流活動を中心に~2019

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      人間の発達と教育

      Volume: 16 Pages: 73-90

    • NAID

      120006861118

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの秘密の世界はいまどうなっているのか2019

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 73(1) Pages: 20-26

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] キャリア教育の“要”としての特別活動と「キャリア・パスポート」2018

    • Author(s)
      藤田晃之
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 765 Pages: 56-57

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校におけるキャリア教育への期待と実践ポイント2018

    • Author(s)
      藤田晃之
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 767 Pages: 56-57

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 中学校におけるキャリア教育への期待と実践ポイント2018

    • Author(s)
      藤田晃之
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 768 Pages: 52-53

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小中一貫教育におけるカリキュラム・マネジメント2018

    • Author(s)
      樋口直宏
    • Journal Title

      教育時評

      Volume: 44 Pages: 24-33

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学びの記憶~「総合的な学習の時間」をめぐって~2018

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      明治学院大学教職課程論叢 人間の発達と教育

      Volume: 15 Pages: 91-105

    • NAID

      120006535472

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における「考える時間」の授業構想 -思考スキルの一般的アプローチ-2017

    • Author(s)
      樋口直宏
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 18 Pages: 53-74

    • NAID

      120006490057

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小中一貫教育の推進方策とカリキュラム開発2017

    • Author(s)
      樋口直宏
    • Journal Title

      日本義務教育学会紀要

      Volume: 創刊号 Pages: 33-40

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] キャリア教育に関する一考察2017

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      明治学院大学教職課程論叢 人間の発達と教育

      Volume: 14 Pages: 61-71

    • NAID

      120006535467

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 人口減少に「連携」で立ち向かう学校 ~宮崎県の現状から~2017

    • Author(s)
      遠藤宏美
    • Journal Title

      『研究報告 人口減少問題と学校教育』中央教育研究所

      Volume: 90 Pages: 47-61

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭や学校で「働くことの意味」をどう教えるか2017

    • Author(s)
      藤田晃之
    • Journal Title

      『児童心理』金子書房

      Volume: 71(8) Pages: 693-698

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] キャリア教育の課題と展望2017

    • Author(s)
      藤田晃之
    • Journal Title

      『月刊高校教育』学事出版

      Volume: 50(8) Pages: 28-31

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもが憧れるヒーローはどう変わったか ~兜甲児からアムロ・レイ、碇シンジへ~2017

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      金子書房『児童心理』

      Volume: 第71巻1号 Pages: 72-76

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 「教職の意義等に関する科目」において「いま求められる教師像」をどう提示するか ~「教員の役割」及び「チーム学校への対応」をめぐって~2017

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      明治学院大学教職課程論叢

      Volume: 第13号 Pages: 79-91

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] キャリア教育及び進路指導の実態と課題 ~高等学校を事例として~2017

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      子どもの遊びと生活と文化に関する研究会編「『学校世界の探求』報告書 2017」

      Volume: なし Pages: 23-30

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 今の子どもたちの憧れの職業とは? ~国際比較から~2016

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      金子書房『児童心理』

      Volume: 第70巻9号 Pages: 61-65

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 調査データからみる「子どもとスマホ」2016

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      金子書房『児童心理』

      Volume: 第70巻11号 Pages: 63-67

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] CSRとしてキャリア教育に企業が取り組む意義とは2016

    • Author(s)
      藤田晃之
    • Journal Title

      人事実務

      Volume: 1167 Pages: 6-13

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもとスマホの関係を捉える視点に関する一考察2016

    • Author(s)
      石井久雄
    • Journal Title

      明治学院大学教職課程論叢『人間の発達と教育』

      Volume: 12 Pages: 75-93

    • NAID

      120005896118

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 小中一貫教育を生かす学校建築をどうつくるか2015

    • Author(s)
      天笠茂,樋口直宏,小泉治,長澤悟
    • Journal Title

      近代建築

      Volume: 69 Pages: 52-61

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Measuring Essential Career Competencies: Insights, Suggestions and Potential Pitfalls Learned Through an International Comparative Study2018

    • Author(s)
      Fujita Teruyuki, Kyomen Tetsuo, Ishimine Chizuru, Shibanuma Shunsuke
    • Organizer
      International Association for Educational and Vocational Guidance (IAEVG) 2018 Conference
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 義務教育学校の諸相-質問紙調査を中心に-2018

    • Author(s)
      樋口直宏, 石井久雄, 遠藤宏美
    • Organizer
      日本義務教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 人口減少先進地域での小規模小・中学校の理想と現実2017

    • Author(s)
      遠藤宏美
    • Organizer
      日本子ども社会学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「育成すべき資質・能力」とアクティブ・ラーニング2016

    • Author(s)
      樋口直宏
    • Organizer
      筑波大学教育学会第14回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学附属小学校(東京都・文京区)
    • Year and Date
      2016-03-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「悪玉としてのスマホ/被害者としての子ども」と「反映物としてのスマホ/当事者としての子ども」2015

    • Author(s)
      石井久雄
    • Organizer
      日本子ども社会学会第22回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学(愛知県・刈谷市)
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小中一貫校における児童・生徒理解に関する一考察2015

    • Author(s)
      遠藤宏美
    • Organizer
      日本子ども社会学会第22回大会
    • Place of Presentation
      愛知教育大学(愛知県・刈谷市)
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 教育の方法と技術2019

    • Author(s)
      樋口直宏(編著)
    • Total Pages
      202
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085057
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 人口減少時代の家族・学校・地域・社会 ―生涯にわたる学びと教えの新たな可能性を求めて―(遠藤宏美「義務教育を担う小中一貫校構築の現場から」を執筆)2018

    • Author(s)
      馬居政幸,角替弘規(共編著),遠藤宏美(分担執筆)
    • Total Pages
      380
    • Publisher
      NSK出版
    • ISBN
      9784921102432
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 新訂 学習指導要領は国民形成の設計書(遠藤宏美「知識創造社会で学びを変革する日本的市民像」を執筆)2018

    • Author(s)
      水原克敏,髙田文子,遠藤宏美,八木美保子
    • Total Pages
      344
    • Publisher
      東北大学出版会
    • ISBN
      9784861633171
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 「主体的・対話的で深い学び」につながる授業実践集:「6つの帽子」で面白いほど対話がすすむ2018

    • Author(s)
      樋口直宏,唐木清志(監修・分担執筆)
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      高陵社書店
    • ISBN
      9784771110298
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 教育社会学(石井久雄「子どものメディア利用とその行方」を執筆)2018

    • Author(s)
      飯田浩之,岡本智周(共編著),石井久雄(分担執筆)
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084135
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 中学校新学習指導要領の展開 特別活動編2017

    • Author(s)
      藤田晃之(編著)
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784183352170
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 学校心理学ハンドブック(第2版)(樋口直宏「学校種間の連携」を執筆)2016

    • Author(s)
      日本学校心理学会(編)
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      教育出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 小中一貫した教育課程の編成・実施に関する手引2016

    • Author(s)
      小中一貫教育に関する調査研究協力者会議(作成委員 藤田晃之)
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      文部科学省
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] アクティブ・ラーニング「つくばスタイル科」による21世紀型スキルの学び(樋口直宏「つくば市小中一貫教育の成果と展望」を執筆)2015

    • Author(s)
      つくば市教育局総合教育研究所(編著),柿沼宜夫,樋口直宏,久保田善彦,岡野光浩,山田仁巳,永井英夫,渡部哲,岡野知樹,小澤多紀子,佐野賢一,沼尻浩,中山猛,大塚隆幸,石黒正美,毛利靖,加瀬雄一,株木啓子,村木正幸,合田暁夫,坂場治(他 執筆)
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] ゼロからはじめる小中一貫キャリア教育(藤田晃之「『いまとみらい科』の魅力」を執筆および全体監修)2015

    • Author(s)
      藤田晃之(監修),高槻市立赤大路小学校,富田小学校,第四中学校(編著),井上太一郎,大垣典子,沖田厚志,小澤康信,越智健太,小野忠夫,北畠真,葛上秀文,久保公子,酒上悦子,辻智子,辻井進,中井阿矢,中井貴彦,西田佳弘,野澤陽介,野呂瀬雅彦,羽倉陽三,服部建,馬場彰一(他 執筆)
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      実業之日本社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 学校教育と生活指導の創造(石井久雄「情報社会に生きる子どもと生活指導」を執筆)2015

    • Author(s)
      山本敏郎,鈴木庸裕,石井久雄
    • Total Pages
      156
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi