• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clinical study on teaching and learning focused on connection between concepts of multiplicative conceptional field

Research Project

Project/Area Number 15K04402
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMiyagi University of Education (2017-2018)
Yamagata University (2015-2016)

Principal Investigator

ICHIKAWA HIRAKU  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (20624745)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中村 光一  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (80225218)
田端 輝彦  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (80344745)
Research Collaborator TAKAHASHI Takeo  
ONO Yusuke  
NARISAWA Yukari  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords算数・数学科 / 乗法概念領域 / 乗除法 / 比例的推論
Outline of Final Research Achievements

Focusing on the connection between concepts in the multiplicative concept domain, we examined the teaching and learning clinically. We examined the framework to capture the aspect of the progress of the concept. Five viewpoints were found from the viewpoint of "unitizing" and "norming". It turns out that even if it is possible to infer double proportions in a problem that does not show per part, it is not possible to infer equal proportions. In particular, it was found that when the norm of the measure space of the quantity to be obtained can not be multiplicatively, it is impossible to infer proportional division. In the study of learning instruction of expansion of double meaning based on measurement, it was found that the activity of examining the validity of the unit by wrong unitizing reveals the norming and finds out the correct unitizing way.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

乗法概念領域に係る学習は,小学校算数科の中核をなし、中学校数学科の関数や高等学校数学科の微分積分に連なる重要な学習内容である。しかしながら、全国学力・学習状況調査等、様々な学力調査において乗除法の意味や割合、単位量当たりの大きさなどに学習指導の課題があることが指摘され続けている。これらの学習指導の改善が叫ばれてはいるが、改善に至っているとは言いがたい。根本的な解決のためには、概念間のつながりを意識したカリキュラムのもとで、学習者の理解の過渡的な状況を適切に評価し、学習指導に活かした実践を行うことが求められると考える。本研究は、その基礎を提供するものと考える。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (15 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 変化と関係領域が目指す新しい授業づくりとは2019

    • Author(s)
      市川啓
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 577 Pages: 8-11

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 倍概念の進展を促す指導2018

    • Author(s)
      市川啓
    • Journal Title

      初等教育資料

      Volume: 966 Pages: 86-89

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 再測定の結果を小数を用いて表す学習指導に関する研究 -小数倍の概念の進展を目指して-2018

    • Author(s)
      市川啓 成澤結香里
    • Journal Title

      東北数学教育学会年報

      Volume: 49号 Pages: 44-56

    • NAID

      40021591249

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新領域における教材と授業づくり-数学的活動をいかに組織するか-2018

    • Author(s)
      市川啓
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: No565 Pages: 8-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「割合でとらえる」とは2017

    • Author(s)
      市川 啓
    • Journal Title

      新しい算数研究

      Volume: 552 Pages: 4-7

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 割合の概念形成を意図したかけ算導入期の乗法の意味づけに関する考察2019

    • Author(s)
      市川啓・成澤結香里
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 除法を用いる場面における児童の思考の様相2019

    • Author(s)
      成澤結香里・市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 仮定の意識化を目指した学習指導2019

    • Author(s)
      白石円・市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 分数でわることの意味指導の改善2018

    • Author(s)
      市川啓・成澤結香里
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 分数でわることの意味指導の改善2018

    • Author(s)
      成澤結香里・市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 乗除法を用いる前提となる仮定の意識化を目指した学習指導2018

    • Author(s)
      白石円・市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 第4学年「包含除の意味の拡張」の学習指導 ~指導順序の考察に基づいて~2017

    • Author(s)
      成澤結香里 市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 比例の学習を前提とした割合の意味指導 -小学校第6学年の比例の学習で割合を見直す-2017

    • Author(s)
      門間祐 市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ユニット化・ノルム化を視点とした乗法概念領域の学習指導2017

    • Author(s)
      市川啓 成澤結香里
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 形式の統一を図ることを目指した分数の乗法に関する学習指導:第6学年に「速さ」が位置づけられていることを生かして2017

    • Author(s)
      市川啓 成澤結香里
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 公理的方法の考えに基づく小数乗除の学習指導の実践的提案2016

    • Author(s)
      市川啓 成澤結香里
    • Organizer
      東北数学教育学会 第48回年会
    • Place of Presentation
      福島大学国際交流会館「チェンバ舟場」
    • Year and Date
      2016-11-26
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 乗除法の意味理解に向けた教授・学習の研究-4年小数倍の実験授業の工夫点に対する考察-2016

    • Author(s)
      門間祐 市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会第98回全国(岐阜)大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学教育学部附属小・中学校
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 倍の意味の拡張とそれに伴う包含除の意味の拡張の学習指導に関する実践的提案2016

    • Author(s)
      市川啓 成澤結香里
    • Organizer
      東北数学教育学会 第21回初夏研究会
    • Place of Presentation
      山形市(学習空間mana-vi)
    • Year and Date
      2016-06-04
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 乗法概念領域おける比例を核とした概念形成の教授・学習に関する考察2015

    • Author(s)
      市川啓、成澤結香里
    • Organizer
      東北数学教育学会
    • Place of Presentation
      秋田大学
    • Year and Date
      2015-11-28
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 等分比例の推論を大切にした除法の意味指導2015

    • Author(s)
      成澤結香里、市川啓
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      札幌市立桑園小学校
    • Year and Date
      2015-08-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 新版 算数科教育研究2019

    • Author(s)
      算数科教育学研究会(編著者 中村光一,蒔苗直道,著者 市川啓,他24名)
    • Total Pages
      218
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491036816
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi