• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Evaluation system of mathematics lesson to develop mathematics process

Research Project

Project/Area Number 15K04411
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

NAKAMURA Koichi  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (80225218)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords数学的プロセス / 授業 / 評価 / 質的方法 / 授業評価 / 質的研究方法 / 対象と方法
Outline of Final Research Achievements

The purpose of research is to develop framework for analyzing and evaluating mathematics process in mathematics classroom.
Mathematical object is fundamental concept to analyze mathematics process in interaction between a teacher and students. We can identify mathematics process to analyze process which mathematical object is constructing through interaction between a teacher and students. Another concept to analyze mathematical process is novelty and mathematical foundation. The framework for analyzing mathematics process consists of mathematical object and novelty and mathematical foundation. In order to conduct qualitative research, we develop new mathematical materials to realize mathematical process in mathematics lessons.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

我が国では,数学的な考え方という数学的プロセスのひとつが数学教育の目標として長い間設定されてきた.そして数学的プロセスと数学的内容の教授・学習がどのようにかかわっているかを明らかにすることが教育的な研究課題であった.これまで授業において数学的プロセスを実証的に捉える研究はほとんどなされてこなかったが,数学的対象の構成プロセスとそこでの推論の質を評価することで数学的プロセスを授業で捉えることが可能となった.これにより上記の課題についての研究を進める端緒ができた.また,数学的プロセスを教授・学習をする授業の改善もこの研究から示唆される.

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教育実習期における初等教員養成課程学生の数学学習・問題解決とその指導に関する信念 -主成分分析とクラスター分析を用いて-2017

    • Author(s)
      中村光一, 高橋啓, 松田菜穂子, 馬場康維, 清野辰彦, 西村圭一, 太田伸也, 高橋昭彦 ,藤井斉亮
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 99 Pages: 2-15

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 算数科・数学科授業における数学的な考え方の出現の様相2018

    • Author(s)
      中村光一
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 関数の問題解決場面における数学的対象の構成 -社会的相互作用論の立場から-2018

    • Author(s)
      中村光一
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Realization process of mathematical problem-solving approach in the student teaching: A case study on one student teacher in Japan2017

    • Author(s)
      中村光一
    • Organizer
      The World Association of Lesson Studies International Conference 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 数学授業における数学的対象についての考察2016

    • Author(s)
      中村光一
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 初等教員養成課程教育実習生の問題解決授業の実現の過程に関する考察2015

    • Author(s)
      中村光一
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      信州大学
    • Year and Date
      2015-11-07
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 数学教育学の礎と創造2017

    • Author(s)
      中村光一、藤井斉亮、高橋昭彦、中野博之、田中義久、清野辰彦、太田伸也、清水宏幸、西村圭一、成田慎之介、清水美憲
    • Total Pages
      358
    • Publisher
      東洋館
    • ISBN
      9784491034447
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi