• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Teaching Choral Method and Development of Materials for Boys with Changing Voices to Sing Comfortably

Research Project

Project/Area Number 15K04444
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

TAKAHASHI Masako  山口大学, 教育学部, 教授 (50432729)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 沖林 洋平  山口大学, 教育学部, 准教授 (20403595)
Research Collaborator KUMAMOTO Ryohei  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords変声期指導 / カンビアータ・コンセプト / パート分け / 合唱指導 / 教材開発 / 尺度開発 / 因子分析
Outline of Final Research Achievements

Irvin Cooper developed the Cambiata Concept as a method for teaching boys to sing throughout the voice change. While working as the Music Supervisor for the Montreal Protestant School System, Cooper developed his method of having boys sing during the voice change. I use his method to guide Japanese boys throughout the voice change. We arrange the “My Old Country Home(Furusato)” for boys with changing voices.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

変声期男子をどのように指導するか、という問題は大きく二分される。まず、「歌わせないで他の活動に振り替える」という方法、次に「歌える声域を歌わせる」という方法である。教会や学校によって伝統的にどちらかを選択しているが、アメリカにおいては後者が主流となっている。カンビアータ・コンセプトは、多人数の変声期男子の実証データをもとに成立したコンセプトであり、我が国の変声期指導の大きな示唆を与えてくれる。このコンセプトの内容を翻訳し、理論的に分かりやすくまとめて研究論文や学会で紹介した。また、我が国の児童・生徒に適用できることを検証することによって、その方法論の有効性を明らかにした。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 変声期男子が快適に歌える合唱指導法と教材開発に関する研究(4) -カンビアータ(変声期第一段階)の声域に適合した教材開発-2019

    • Author(s)
      高橋雅子、沖林洋平、熊本陵平
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 279-287

    • NAID

      120006718547

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 変声期男子が快適に歌える合唱指導法と 教材開発に関する研究(3) -カンビアータ・コンセプトを適用したパート分け及び声域変化の検証-2018

    • Author(s)
      高橋 雅子
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 67 Pages: 235-242

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 変声期男子が快適に歌える合唱指導法と教材開発に関する研究(2) -カンビアータ・コンセプトを適用したパート分け及び声域変化の検証-2017

    • Author(s)
      高橋雅子
    • Journal Title

      研究論叢

      Volume: 66 Pages: 181-192

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 変声期男子が快適に歌える合唱指導法と教材開発に関する研究(1) -カンビアータ・コンセプトによるThe Adolescent Reading Singerの分析-2016

    • Author(s)
      高橋雅子
    • Journal Title

      『研究論叢』

      Volume: 第65巻 Pages: 155-168

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 変声期男子が快適に歌える合唱指導法と教材開発に関する研究(4) -カンビアータ(変声期第一段階)の声域に適合した教材開発-2018

    • Author(s)
      高橋 雅子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第49回大会(於:岡山大学)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 変声期男子が快適に歌える合唱指導法と 教材開発に関する研究(3) -カンビアータ・コンセプトを適用したパート分け及び声域変化の検証-2017

    • Author(s)
      高橋 雅子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第48回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 変声期男子が快適に歌える合唱指導法と教材開発に関する研究(2) -カンビアータ・コンセプトを適用したパート分け及び声域変化の検証-2016

    • Author(s)
      高橋雅子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 変声期男子が快適に歌える合唱指導法と教材開発に関する研究(1) -カンビアータ・コンセプトによるThe Adolescent Reading Singerの分析-2015

    • Author(s)
      高橋雅子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第46回大会
    • Place of Presentation
      宮崎シーガイヤコンベンションセンター(宮崎県宮崎市)
    • Year and Date
      2015-10-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi