Development of science class composition support system by visualization of teaching learning process
Project/Area Number |
15K04513
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | Kokushikan University |
Principal Investigator |
Onose Rinnya 国士舘大学, 文学部, 教授 (00609761)
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Research Collaborator |
SATO hiroyuki
HIROGAMI tomoyuki
YOSHIDA takashi
AMANO kimiyasu
FUJIMORI shiho
NAITOU shin
TOYODA mituno
SUZUKI issei
NAGATA masaru
MATUO kennichi
FUJIEDA eishin
ISHIKAWA masaaki
TOGAWA chiharu
NOHARA hiroto
HIGUCHI asami
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 理科 / 教授・学習プロセスマップ / 教員養成 / 教員育成 / 教員研修 / 授業構成 / 教授スキル / 科学概念 / 理科授業 / 可視化 / 教授学習過程 / 授業構成支援 / 教授学習プロセスマップ / プロセスマップ |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this research was to visualize the teaching and learning process in science class, and to construct a system to support the process from lesson implementation to lesson reflection, from lesson design to lesson design. In visualization of teaching and learning processes, it could be embodied as "teaching and learning process map" and "teaching activity adjustment model for teachers". In addition, their effectiveness was verified through class practice and teacher training. These results are summarized and presented as a paper.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
教員に求められる教科指導力の高度化が社会から強く要請されている。一方、教員の世代交代が進み、教育に関わる様々な経験や知見をどのように継承していくかが課題となっている。真に子どもの学力向上に繋がる教員の養成、採用後の育成は我が国の喫緊の課題である。 本研究では、理科授業における教授・学習過程を教授・学習プロセスマップ、教師の教授活動調整モデルとして可視化して熟達教員の教授活動を若手教師や教員志望の学生に明らかにする手法を開発した。また、教授・学習プロセスマップ、教師の教授活動調整モデルを用いて授業後の省察を行うこと、授業デザインをすることにより教師の理科授業力向上に資することが期待できる。
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Report
(5 results)
Research Products
(37 results)