• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teaching and Effects of Cooperative Learning in Special School or Special Support Classroom for Children with Intellectual Disabilities

Research Project

Project/Area Number 15K04549
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

MURANAKA TOMOHIKO  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (90293274)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2018-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2017)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords協同学習 / 特別支援学校 / 知的障害 / 自閉症スペクトラム障害 / 集団随伴性 / 小集団学習
Outline of Final Research Achievements

The present study examined procedures to promote peer interaction skills and cooperative learning among children with intellectual disabilities or Autism Spectrum Disorder in small group teaching. Results showed that the speaker’s approach using the iPad promoted the listener’s response in peer interaction. Also,when there is no listener’s response, the teach to modify approach for the speaker was shown to be effective. Moreover, the results suggested that Group-oriented Contingencies may promote the establishment of cooperative learning among peers.

Report

(4 results)
  • 2017 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (16 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 知的障害者入所施設における利用者主体の余暇支援-利用者同士のやりとりにもとづく選択機会の設定-2017

    • Author(s)
      斎藤千晴、村中智彦
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 39 Pages: 386-399

    • NAID

      40021433340

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情緒障害の概念に見られる臨床的意義2017

    • Author(s)
      村中智彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 37 Pages: 119-128

    • NAID

      120006347750

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 特別支援学級に在籍する特別な支援を必要とする児童の宿題遂行と提出の促進2016

    • Author(s)
      宮田賢吾,村中智彦
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 54 Pages: 87-99

    • NAID

      130007617101

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学級介入による特別な支援を必要とする児童の授業準備行動の促進2016

    • Author(s)
      村中智彦,小川彩
    • Journal Title

      特殊教育学研究

      Volume: 54 Pages: 223-232

    • NAID

      130007616722

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 特別支援教育の授業づくり2016

    • Author(s)
      村中智彦
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 38 Pages: 28-33

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 集団随伴性における強化随伴単位が自閉症スペクトラム障害児の仲間同士の相互交渉に与える効果(1)― 仲間への自発的な働きかけを中心に ―2018

    • Author(s)
      熊南真人、村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 集団随伴性における強化随伴単位が自閉症スペクトラム障害児の相互交渉に与える効果(2)― 働きかけの反応型と機能、仲間の応答を中心に ―2018

    • Author(s)
      村中智彦、熊南真人
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] PDD・知的障害児の集団随伴性による仲間への働きかけ(1)―反応型の観点から―2017

    • Author(s)
      熊南真人、 村中智彦
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] PDD・知的障害児の集団随伴性による仲間への働きかけ(2)―機能の観点から―2017

    • Author(s)
      村中智彦、熊南真人
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 小集団指導における広汎性発達障害児のやりとり行動の促進2016

    • Author(s)
      手塚公志朗,村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学級介入が特別な支援を要する児童のめあての遂行と教師の支援行動に及ぼす効果2016

    • Author(s)
      國田早希,村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 広汎性発達障害児の学校場面における自発的なコミュニケーション行動の形成2016

    • Author(s)
      長澤大器,村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 広汎性発達障害児の作業課題における手順表が注視行動に及ぼす効果2016

    • Author(s)
      海原亮太,村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児の地域店舗での買い物スキルの形成(2)-標的行動の生起とその要因-2016

    • Author(s)
      村中智彦,横山英美
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 知的障害児の地域店舗での買い物スキルの形成(1)-標的行動の選定の観点と手順の妥当性-2016

    • Author(s)
      横山英美,村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      新潟コンベンションセンター朱鷺メッセ
    • Year and Date
      2016-09-17
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 広汎性発達障害児の小集団指導におけるやりとりの促進(2)-集団随伴性に基づく仲間の働きかけの指導-2016

    • Author(s)
      村中智彦,手塚公志朗
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 広汎性発達障害児の小集団指導におけるやりとりの促進(1)-仲間の働きかけの指導-2016

    • Author(s)
      手塚公志朗,村中智彦
    • Organizer
      日本行動分析学会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学
    • Year and Date
      2016-09-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブ教育に向けた発達障害幼児の早期療育事業の役割2015

    • Author(s)
      村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小集団指導における集団随伴性がPDD児の相互交渉に及ぼす効果(1) ―仲間への働きかけの分析―2015

    • Author(s)
      坂本のぞみ,村中智彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小集団指導における集団随伴性がPDD児の相互交渉に及ぼす効果(2)―仲間への応答行動の分析―2015

    • Author(s)
      村中智彦,坂本のぞみ
    • Organizer
      日本特殊教育学会
    • Place of Presentation
      東北大学
    • Year and Date
      2015-09-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 最新研究レクチャー「特別支援教育の授業づくり」2015

    • Author(s)
      村中智彦
    • Organizer
      日本発達障害学会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2015-07-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 知的障害児の指導における課題遂行の促進2015

    • Author(s)
      村中智彦
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      渓水社
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 特別支援学校&学級で学ぶ・行動問題への積極的な支援 「困った」から「わかる,できる」に変わる授業づくり2015

    • Author(s)
      村中智彦
    • Total Pages
      141
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2019-03-29  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi