• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of screening and training software for developmental dyscalculia focusing on the formation of number representations

Research Project

Project/Area Number 15K04575
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

ISHIKAWA Kensuke  金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 教授 (90319038)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2015: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywords算数障害 / 算数困難 / dyscalculia / ICT / 数概念 / 算数障害算数障害 / タブレット / 支援
Outline of Final Research Achievements

Previous research has shown that in the number line estimation task up to 1000, second-grade pupils have a logarithmic representations, and it is known that linear representations are more common in sixth grade. This study was designed to develop an application for this number line estimation and to reduce the human error related to the measurements. Also, previous research has also shown that children with math disabilities differ from the typical students in logarithmic-to-linear shifting representations. The purpose of this study is to explore the possibility of screening children with math disabilities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究により、心的表象の数直線課題を、容易に行うことが可能となる。このアプリケーションの実行には、特別な知識の必要がなく、また専用の機器も必要ないため、この領域に関心のある教育関係者・研究者に広く提供が可能で、これにより大規模な調査が行われれば、さらなる知見の集積が期待できる。この結果、算数困難のある児童のスクリーニングができれば、早期からの効果的な支援につなぐことも考えられる。

Report

(6 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] 心的数直線課題を利用した算数困難のスクリーニングに関する予備的検討2020

    • Author(s)
      石川健介・伊丸岡俊秀
    • Organizer
      日本心理学会第84回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 心的数直線計測における試筆版とタブレット機器を用いた計測との比較2019

    • Author(s)
      石川健介・伊丸岡俊秀
    • Organizer
      日本LD学会 第28回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 数量概念の測定を利用した算数困難のスクリーニングに関する予備的検討2018

    • Author(s)
      石川健介・伊丸岡俊秀・新谷勝士
    • Organizer
      日本LD学会 第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット機器を用いた数量概念の測定と算数障害のスクリーニングの可能性2017

    • Author(s)
      石川健介・伊丸岡俊秀
    • Organizer
      日本LD学会第26回大会
    • Place of Presentation
      栃木
    • Year and Date
      2017-10-07
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] タブレット端末を用いた心的数直線の測定2016

    • Author(s)
      石川健介・原田克己・伊丸岡俊秀
    • Organizer
      発達心理学会第27回発表論文集
    • Place of Presentation
      北海道大学
    • Year and Date
      2016-04-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi