Elucidation of interruption process of driving behavior by collision and solution with post-crash safety system
Project/Area Number |
15K06267
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Civil engineering project/Traffic engineering
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Research Institution | National Research Institute of Police Science |
Principal Investigator |
Oga Ryo 科学警察研究所, 交通科学部, 室長 (50392262)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田久保 宣晃 科学警察研究所, 交通科学部, 部長 (50356226)
櫻井 俊彰 東京都市大学, 工学部, 准教授 (80610047)
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Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) |
Terashima Takaaki 科学警察研究所, 交通科学部, 研究員 (50356226)
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Research Collaborator |
Kato Kenshiro
Miyata Yuki
Iwanabe Haruka
Sugimachi Toshiyuki
Maki Tetsuo
Ishii Akinori
Kida Yuji
Akita Kimiya
Ambe Yuichiro
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
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Keywords | 交通事故 / ポストクラッシュセーフティ / 交通事故被害軽減 / インパクトバイオメカニズム / 交通工学 / 先進安全自動車 / ポストクラッシュセーフティシステム / ドライブレコーダ / 追突事故 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we verified the effects of introducing a post-crash safety system commercialized in Germany into Japan. The effect is expected to be about 670 cases a year, even in the case of multiple collisions with normal passenger cars. In order to utilize the post crash safety system in a wide range of accident condition, when the threshold of the sensor for necessary accident detection was verified by experiments, the delta V=9.23 km / h was obtained. This can be substituted by the existing air bag sensor. Furthermore, analysis of the behavior of the driver's lower limbs at the time of a rear-end collision showed that the right foot retreated 70-160 msec after the collision.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
普通乗用車による多重追突事故は国内で年間約5200件が発生している。ポストクラッシュセーフティシステムの効果を見積もったところ、年間約670件の多重追突事故を単独の追突事故へと被害軽減できると推定された。普通乗用車に加え貨物車などの事故を考慮すれば、より多くの多重追突事故の被害が軽減できると予想される。 昨今、車両相互事故の後に制御を失った車両が歩道に乗り上げて歩行者を轢く事故が発生しており、被害の甚大さ、また歩行者の過失が無いことから多くの耳目を集めている。このような事故にもポストクラッシュセーフティシステムは有効である。
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Report
(5 results)
Research Products
(8 results)