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Elucidation of interruption process of driving behavior by collision and solution with post-crash safety system

Research Project

Project/Area Number 15K06267
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Civil engineering project/Traffic engineering
Research InstitutionNational Research Institute of Police Science

Principal Investigator

Oga Ryo  科学警察研究所, 交通科学部, 室長 (50392262)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田久保 宣晃  科学警察研究所, 交通科学部, 部長 (50356226)
櫻井 俊彰  東京都市大学, 工学部, 准教授 (80610047)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) Terashima Takaaki  科学警察研究所, 交通科学部, 研究員 (50356226)
Research Collaborator Kato Kenshiro  
Miyata Yuki  
Iwanabe Haruka  
Sugimachi Toshiyuki  
Maki Tetsuo  
Ishii Akinori  
Kida Yuji  
Akita Kimiya  
Ambe Yuichiro  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2015: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Keywords交通事故 / ポストクラッシュセーフティ / 交通事故被害軽減 / インパクトバイオメカニズム / 交通工学 / 先進安全自動車 / ポストクラッシュセーフティシステム / ドライブレコーダ / 追突事故
Outline of Final Research Achievements

In this study, we verified the effects of introducing a post-crash safety system commercialized in Germany into Japan. The effect is expected to be about 670 cases a year, even in the case of multiple collisions with normal passenger cars.
In order to utilize the post crash safety system in a wide range of accident condition, when the threshold of the sensor for necessary accident detection was verified by experiments, the delta V=9.23 km / h was obtained. This can be substituted by the existing air bag sensor.
Furthermore, analysis of the behavior of the driver's lower limbs at the time of a rear-end collision showed that the right foot retreated 70-160 msec after the collision.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

普通乗用車による多重追突事故は国内で年間約5200件が発生している。ポストクラッシュセーフティシステムの効果を見積もったところ、年間約670件の多重追突事故を単独の追突事故へと被害軽減できると推定された。普通乗用車に加え貨物車などの事故を考慮すれば、より多くの多重追突事故の被害が軽減できると予想される。
昨今、車両相互事故の後に制御を失った車両が歩道に乗り上げて歩行者を轢く事故が発生しており、被害の甚大さ、また歩行者の過失が無いことから多くの耳目を集めている。このような事故にもポストクラッシュセーフティシステムは有効である。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 追突事故における被追突車両の押し出しとポストクラッシュブレーキによる二次被害軽減効果の検証2018

    • Author(s)
      寺島孝明、大賀涼、加藤憲史郎、田久保宣晃
    • Journal Title

      日本交通科学学会誌

      Volume: 17 Pages: 8-17

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 追突時における衝撃が運転者のブレーキ操作に及ぼす影響の検証2019

    • Author(s)
      宮田湧希、岩邉悠、池田巧、大賀涼、櫻井俊彰、杉町敏之、槇徹雄
    • Organizer
      自動車技術会関東支部学術講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 追突時の運転者が受ける衝撃がブレーキ操作に及ぼす影響の確認2018

    • Author(s)
      池田巧、稲田航介、関口樹、大賀涼、槇徹雄、櫻井俊彰
    • Organizer
      自動車技術会関東支部学術研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Interruption of Braking in Rear-end Collision and Efficiency of Post Crash Brake System2016

    • Author(s)
      Ryo Oga, Nobuaki Takubo, Kenshiro Kato, Takaaki Terashima
    • Organizer
      Expert Symposium on Accident Research
    • Place of Presentation
      Hannover Germany
    • Year and Date
      2016-06-09
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effectiveness of post-crash braking system in rear-end collisions in Japan2016

    • Author(s)
      R. Oga, T. Sakurai, T. Terashima, N. Takeuchi, K. Kato, N. Takubo, and T. Maki
    • Organizer
      Expert Symposium on Accident Research
    • Place of Presentation
      ドイツ、ハノーファー
    • Year and Date
      2016-06-08
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 追突事故における被追突車両の押し出しとポストクラッシュブレーキによる二次被害削減効果の検証2015

    • Author(s)
      大賀涼、寺島孝明、加藤憲史郎、田久保宣晃
    • Organizer
      交通科学学会
    • Place of Presentation
      秋田県秋田市
    • Year and Date
      2015-06-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 月間交通2016

    • Author(s)
      大賀涼
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      法令出版
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Book] 月間交通2016

    • Author(s)
      大賀涼
    • Total Pages
      4
    • Publisher
      東京法令出版
    • Related Report
      2015 Research-status Report

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Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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