Development of blended e-learning materials of end-of-life
Project/Area Number |
15K11512
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | The University of Shiga Prefecture |
Principal Investigator |
ITOJIMA YOKO 滋賀県立大学, 人間看護学部, 教授 (70390086)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
植村 小夜子 佛教大学, 保健医療技術学部, 教授 (10342148)
望月 紀子 京都橘大学, 看護学部, 教授 (30377486)
小野 あゆみ (伊藤 あゆみ) 滋賀県立大学, 人間看護学部, 助教 (40713558)
BECKER CARL.B 京都大学, 政策のための科学ユニット, 研究員 (60243078)
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Research Collaborator |
Akimune Miki
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,940,000 (Direct Cost: ¥3,800,000、Indirect Cost: ¥1,140,000)
Fiscal Year 2018: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2015: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
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Keywords | エンドオブライフケア / コミュニケーション演習教材 / 看護学生 / 新卒看護師 / 卒後教育 / e-learning / コミュニケーション / 学部教育 / 看取り / 在宅看護師 / 施設看護師 / エンドオブライフ / e-learning / 教材開発 |
Outline of Final Research Achievements |
This study developed blended e-learning materials usable for basic nursing education and postgraduate education for end of life care. In the first year, we interviewed end-of-life care practitioners about the problems and challenges of end-of-life care and their consequent educational needs. Based on those results, we created communication practice materials and provided undergraduate lectures, in-hospital training, and opened a website to provide learning opportunities. Our visual teaching materials offer opportunities to think and feel about reality, but viewing the teaching materials did not produce clear educational effects, exposing the need for better proliferation.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究で作成したコミュニケーション演習教材は、エンドオブライフケア実践者に学習の機会を提供することができたと考える。看取り経験の少ない世代が看取りを担っていくためには、看取りを含めたエンドオブライフケアの教育が喫緊の課題である。その中でニーズの一番高かったエンドオブライフにある人やその家族とのコミュニケーション演習教材は、看護基礎教育だけではなく、大学ホームページで公開して、エンドオブライフケア実践者がいつでも自学自習できるため、学術的・社会的意義は大きいと考える。
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Report
(5 results)
Research Products
(9 results)