• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Longitudinal Study of Proficiency and Motivation based upon Dynamic Systems Theory

Research Project

Project/Area Number 15K12907
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Nishida Rieko  大阪大学, 言語文化研究科(言語文化専攻), 准教授 (90624289)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords縦断調査 / 小学校英語 / 中学生 / 動機づけ / 情意 / 言語運用能力 / 情意要因 / 小学生 / 小中学生 / 小学校英語教育 / 複雑性理論 / 学習者動機 / 公立中学校
Outline of Final Research Achievements

The study was a five-year longitudinal study to see Japanese elementary and secondary students’ proficiency and motivational changes throughout the course in the use of the mixed method of quantitative and qualitative design. In July 2012 and February 2017, proficiency tests and questionnaires were administered to 35 students, aged between 10 and 15 years old. Of these, 13 students were excluded from the study due to absentees. The proficiency tests and the questionnaires were administered to students every half year totaling 10 times within 5 years. Descriptive statistics showed increasing tendencies in students’ proficiency, and also perceived autonomy, perceived competency, willingness to communicate in L2, and Can-Do showed increasing tendencies. All students were analyzed in independently, and found out that they all showed different patterns of motivational shifts and dynamics, and some showed negative patterns of motivational shifts when they were at the secondary school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、小学校段階で実証研究を行った児童を中学校段階でも追跡調査をし、言語運用能力は英検で測定し、動機付けと情意に関して質問紙を実施することであった。言語運用能力については各年度の7月と2月を比較すると2月時点で上昇する傾向にあり、5年間を通して動機づけや情意面を測定した結果、維持するか、あるいは、ゆるやかな上昇をすることが示された。これは、カリキュラム開発や指導案開発において、生徒の発達段階に応じたプロジェクト型授業が組み込まれていたことや、日々の指導案においても、教師が様々なタスクやiPadを使用した補助教材を使用していたことによって言語運用能力や情意面が上昇した可能性が示された。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (28 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (22 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 9 results)

  • [Journal Article] 中学校段階における学習者動機と言語能力に関する実証研究2017

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Journal Title

      公益財団法人日本英語検定協会 英語教育研究センター委託研究 調査報告書

      Volume: 1 Pages: 1-115

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Language proficiency, motivation and affect among Japanese University EFL learners focusing on early language learning2017

    • Author(s)
      Rieko Nishida[1], Tomoko Yashima[2]
    • Journal Title

      Annural Review of English Language Education in Japan.

      Volume: 28 Pages: 1-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 英語での発信力を育成するための大学英語教育最前線」大学英語学習者におけるプレゼンテーションの効果:動機付けの視点から2016

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Journal Title

      Cybermedia Forum, Cyber Media Center, Osaka University

      Volume: 17 Pages: 23-26

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 公立中学校2年生を対象としたGTECと学習意欲に関する調査報告:2016

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Journal Title

      調査報告書

      Volume: 1 Pages: 1-16

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 小学校外国語活動における児童の心理的要因とコミュニケーションへの積極性を促す活動2016

    • Author(s)
      武田享子[1]・西田理恵子[2]
    • Journal Title

      外国語教育メディア学会メソドロジー研究部会報告論集

      Volume: 8 Pages: 1-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] A two-year longitudinal study of listening abilities and affective factors among children learning English in the Japanese EFL conte2015

    • Author(s)
      Rieko Nishida
    • Journal Title

      JACET Kansai Journal

      Volume: 17 Pages: 1-20

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] A longitudinal study of language proficiency and motivational changes for Japanese elementary and secondary school students in the Japanese EFL context.2019

    • Author(s)
      Rieko Nishida
    • Organizer
      Hawaiian International Conference on Education (HICE)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校英語研究のための統計分析中級編.2019

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      小学校英語教育学会研究推進委員会.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校から中学校にかけての縦断調査: 言語運用能力と情意面に焦点をおいて.2018

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      小学校英語教育学会 長崎大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校段階における言語運用能力と情意面に関する実証研究2018

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      全国英語教育学会.京都大会.龍谷大学.
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] A three-year longitudinal study of proficiency, motivation, and affect in language learning in the Japanese EFL context.2018

    • Author(s)
      Rieko Nishida
    • Organizer
      Applied Linguistic Association of Australia (ALAA)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 質問紙の作り方!小学校外国語活動における児童の動機づけと情意に焦点をあてて.2017

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      小学校英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学校段階における学習者動機と言語能力に関する実証研究:2年間の縦断調査2017

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 動機づけ研究における縦断データを用いて2017

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      第9回動機づけ研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 中学校3年間の英語運用能力と動機づけの変化:教育と教育を通して2017

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      第8回動機付け理論研究会
    • Place of Presentation
      大阪大学大学院言語文化研究科
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A year-long study of motivational dynamics for Japanese secondary school students in language learning2016

    • Author(s)
      Rieko Nishida
    • Organizer
      The European Second Language Acquisition (EuroSLA).
    • Place of Presentation
      University of Jyvaskyla, Finland
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Influence of learner beliefs and gender on the motivating power of future L2 selves.2016

    • Author(s)
      Tomoko Yashima (1), Rieko Nishida (2)
    • Organizer
      Psychology of Language Learning.
    • Place of Presentation
      University of Jyvaskyla, Finland
    • Year and Date
      2016-08-22
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語学習者動機のメカニズム:理論と実践を通して2016

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      大阪大学大学院言語文化研究科主催.教員のための英語リフレッシュ講座.
    • Place of Presentation
      大阪大学大学院言語文化研究科
    • Year and Date
      2016-08-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] A longitudinal study of listening and affect for young Japanese EFL learners.2016

    • Author(s)
      Rieko Nishida
    • Organizer
      Hawaiian International Conference on Education
    • Place of Presentation
      Hilton Waikiki Hawaiian Village(アメリカ合衆国ハワイ州)
    • Year and Date
      2016-01-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校外国語活動におけるプロジェクト型授業の試み;アクティブラーニングと内容重視型の授業実践2016

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      第1回CLILとアクティブラーニング研究会
    • Place of Presentation
      愛知大学名古屋キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 公立中学校1年生を対象として言語能力と動機づけに関する縦断調査2016

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      第1回 動機づけ研究会(関東エリア).
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 公立中学校2年生を対象とした言語運用能力と学習意欲:学習意欲減退と学習意欲再燃に焦点を置いて2016

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      第6回動機付け理論研究会
    • Place of Presentation
      大阪大学大学院言語文化研究科
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 質問紙の作り方!小学校英語活動における研究方法と統計分析2016

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      小学校英語教育学会.
    • Place of Presentation
      亜細亜大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Willingness to communicate and L2 ideal self in gender comparisons in the use of multiple group structual equation modeling in the Japanese EFL context2015

    • Author(s)
      Rieko Nishdia
    • Organizer
      Asia TEFL
    • Place of Presentation
      Nanjing International Youth Cultural Center, Nanjing, China(中国南京市)
    • Year and Date
      2015-11-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学英語学習者における言語運用能力、学習者動機、情意に関する研究:個人差の傾向.2015

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      大学英語教育学会
    • Place of Presentation
      鹿児島大学(鹿児島県鹿児島市)
    • Year and Date
      2015-08-29
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校から中学校段階にかけての言語運用能力・動機付け・情意の変化に関する縦断調査2015

    • Author(s)
      西田理恵子
    • Organizer
      全国英語教育学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学(熊本県熊本市)
    • Year and Date
      2015-08-22
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] グローバル人材育成を目指した大学英語教育:研究と教育を融合して2015

    • Author(s)
      西田理恵子[1].竹蓋順子氏[2]今尾康裕[3]岡田悠佑氏[4]
    • Organizer
      外国語教育メディア学会
    • Place of Presentation
      千里サイエンスセンター(大阪府吹田市)
    • Year and Date
      2015-08-04
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] A longitudinal analysis of listening abilities, motivation and affect among secondary school students in the Japanese EFL context.2015

    • Author(s)
      Nishida Rieko
    • Organizer
      2015 Joint International Methodology Research Colloquium.
    • Place of Presentation
      National Institute for International Education (NIIED) (韓国ソウル市)
    • Year and Date
      2015-05-16
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi