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A study on the practice of Destination Marketing

Research Project

Project/Area Number 15K13050
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Commerce
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Fujita Takeshi  山口大学, 経済学部, 准教授 (50311816)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsデスティネーション・マーケティング / 関係性 / 市場志向 / 商店街の観光化
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to understand the practice of Destination Marketing with the concept of “relationships” and to clarify the theoretical meaning. The conceptual framework of this study is to analyze Marketing Collaboration between stakeholders in the regional network structure centered around Destination Marketing Organizations (DMOs).
The case study of local shopping street made it clear that merchants constructed relationships with regional stakeholders and travelers by separately using profitable and non-profitable action for their Destination Marketing. The empirical study demonstrated that the more market information DMOs utilized with stakeholders within/outside a region, the more successful marketing performance became.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、「関係性」概念が観光目的地マーケティングの実践において有効な概念であることを示したことにある。特に、①地域内外の関係性を束ねる概念としての「営利性―非営利性」の意味を明らかにしたこと、②地域のステイクホルダーで市場情報を有効活用することがより高い成果をもたらすことを示したことが、学術的貢献である。
本研究の社会的意義は、観光目的地マーケティングの実現には適切な意思決定はもちろんのこと、地域内外の関係性にも目を向ける必要があることを示した点にある。単に地域の人間関係に配慮するのではなく、地域内外の人々を束ねる仕掛けを作ることや観光市場情報の有効活用が重要な鍵となる。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2017 2016

All Journal Article (1 results) (of which Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 観光型商店街における観光マーケティングの仕組み2017

    • Author(s)
      藤田 健
    • Journal Title

      山口大学経済学部Discussion Paper Series

      Volume: 35 Pages: 1-19

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 商業者主導の観光ボランティアガイド組織における営利性と非営利性2017

    • Author(s)
      藤田 健
    • Organizer
      日本観光研究学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 1からの観光事業論2016

    • Author(s)
      高橋一夫・柏木千春(編著)、藤田健、室岡祐司、田中祥司、小里貴宏、松本博樹、稲田賢次、国枝よしみ、上田恵美子、大和里美、金振晩、梅村仁、渡邉公章、辻本千春
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      中央経済社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

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