• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Verification of living environment improvement technique by structuring environmental triggers and improvement model which consider the characteristics of children with developmental disorders.

Research Project

Project/Area Number 15K14085
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Town planning/Architectural planning
Research InstitutionShimane University

Principal Investigator

TANAKA NAOTO  島根大学, 総合理工学研究科, 客員教授 (60248169)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 古川 恵美  畿央大学, 教育学部, 准教授 (20636732)
岩田 三千子  摂南大学, 理工学部, 教授 (70288968)
Research Collaborator OIDA tomomi  
HIKOSAKA wataru  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教育施設 / 発達障害 / 嗜好色 / 場所選択 / 発達障害児 / 環境刺激 / 構造化 / 生活環境
Outline of Final Research Achievements

This study aims to construct a living environment improvement method that takes into consideration the characteristics of children with developmental disorders by utilizing various stimuli from the environment.
In the first half of the study period, in order to elucidate the spatial image and spatial cognition of children with developmental disorders, an image survey on color was conducted. As a result, they clarified the color image and preference of children with developmental disorders. In addition, the color image associated with daily activities is not abstract but related to the color of things actually used. In the second half of the period, we conducted experiments to introduce preference colors to the structuring of child care facility based on these results. We clarified that the relationship between location selection and environmental stimulation can be roughly divided into three types: 1)Spatially oriented class 2)Color selection class3)Individual cue class.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

発達障害を持つ子どもの特性の中でも近年では感覚の過敏性への配慮の重要性が指摘されている。特に視覚から入力される様々な刺激や過剰な情報は心理面において大きな影響を及ぼし、適切な療育実施の妨げとなる。
本研究の成果である発達障害を持つ子どもの個々に異なる居場所決定の手掛りとなる環境刺激を把握し、環境整備を行う手法は頻繁にレイアウト変更が発生する療育施設空間の計画において重要なアプローチ手法の1つである。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017 2016 2015

All Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] A study concerning the structuralization of environment stimulation that considers the characteristics of children with developmental disabilities-The Effects of introducing preferred colors in area selection2019

    • Author(s)
      Naoto TANAKA、Wataru HIKOSAKA、Tomomi OIDA
    • Organizer
      The 7th International Conference for Universal Design in BANGKOK 2019
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達障害児の認知特性を考慮した環境整備に関する研究-療育施設における子どもの嗜好色を取入れた構造化の効果2018

    • Author(s)
      彦坂渉、田中直人
    • Organizer
      第21回日本福祉のまちづくり学会大会(in関西)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 施設内における場所選択時の色効果と環境要因-発達障害児の色イメージに関する研究(その5)2018

    • Author(s)
      彦坂渉、田中直人、老田智美
    • Organizer
      2018年度日本建築学会大会(東北)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 施設内における場所選択時の色効果と環境要因 発達障害児の色イメージに関する研究(その5)2018

    • Author(s)
      彦坂渉、田中直人
    • Organizer
      2018年度日本建築学会大会(東北)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの色嗜好を用いた構造化の効果 発達障害児の色イメージに関する研究(その4)2017

    • Author(s)
      彦坂渉、田中直人
    • Organizer
      2017年度日本建築学会大会(中国)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの色嗜好の実態と保護者の意識 発達障害児の色イメージに関する研究(その 3)2016

    • Author(s)
      彦坂 渉
    • Organizer
      2016年日本建築学会大会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの動作イメージ色の特性と保護者の意識 発達障害児の色イメージに関する研究(その4)2016

    • Author(s)
      田中直人
    • Organizer
      2016年日本建築学会大会
    • Place of Presentation
      福岡大学
    • Year and Date
      2016-08-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの色嗜好の実態と保護者の意識-発達障害児の色イメージに関する研究(その3)2016

    • Author(s)
      彦坂渉、田中直人、古川恵美、岩田三千子、老田智美
    • Organizer
      2016年度日本建築学会大会(九州)
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡)
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの動作イメージ色の特性と保護者の意識-発達障害児の色イメージに関する研究(その4)2016

    • Author(s)
      田中直人、古川恵美、岩田三千子、彦坂渉、老田智美
    • Organizer
      2016年度日本建築学会大会(九州)
    • Place of Presentation
      福岡大学(福岡)
    • Year and Date
      2016-08-24
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] ハウスパズルの製作過程から見た室内環境事物の認知傾向-発達障害児の空間認知特性に関する研究(その1)2015

    • Author(s)
      彦坂渉、田中直人、老田智美
    • Organizer
      2015年度日本建築学会大会(関東)
    • Place of Presentation
      東海大学(神奈川)
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi