• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Study on Effects of a Variety of Voicings on Musical Expectancies

Research Project

Project/Area Number 15K16078
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Kansei informatics
Research InstitutionKanazawa Institute of Technology

Principal Investigator

EMURA Norio  金沢工業大学, 情報フロンティア学部, 准教授 (80590174)

Research Collaborator NAKAGAWA Seiji  
YAMADA Masashi  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords音楽的期待感 / テンション和音 / プライミング効果 / 反応時間 / 正答率 / 音楽理論 / 聴覚誘発脳磁界反応 / MEG / N1m / 音楽 / 和音 / テンション
Outline of Final Research Achievements

It is known that chord progression and expectancy is reflected in the response time in determining whether the next chord is consonant/dissonant. To explore how various voicings influence chord progression and expectancy, this study measures response times and auditory evoked magnetic fields(AEMF) while subjects are engaged in consonant/dissonant judgment tasks. We find that for subjects with years of musical training, the response times as well as N1m peak amplitudes of AEMF both increase with voicing complexity, but for subjects without any musical training, no systematic correlation between these variables can be observed. The difference between these two groups is attributed to knowledge and capability of musicians to label the timbre of different voicings. This suggests that chord progressions and expectancies with different voicings is reflected in N1m peak amplitudes when listening to chord sequences as well as the response times to consonant/dissonant decision tasks.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,和音プライミングにおける一連の研究で実施されてきた協和・不協和判断課題遂行中の聴覚誘発脳磁界反応を計測することにより,これまでに示されてきた両者の研究結果の関連について明らかにしようとした点において学術的意義が認められる.実験の結果,協和・不協和判断課題遂行時の反応時間と聴覚誘発脳磁界反応N1mのピーク振幅との間に有意な相関関係が見られたことから,心理学的指標と生理学的指標との間に何らかの関係があることを示唆するものであると考えられ,本研究成果が,人の音楽知覚認知メカニズム解明の一助になることが期待される.

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) Remarks (6 results)

  • [Journal Article] A study on the perception of “groove” in drum performances of popular music2017

    • Author(s)
      宮丸 友輔、江村 伯夫、山田 真司
    • Journal Title

      THE JOURNAL OF THE ACOUSTICAL SOCIETY OF JAPAN

      Volume: 73 Issue: 10 Pages: 625-637

    • DOI

      10.20697/jasj.73.10_625

    • NAID

      130006601987

    • ISSN
      0369-4232, 2432-2040
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ポピュラー音楽のドラムス演奏におけるグルーヴ感の研究2017

    • Author(s)
      宮丸友輔,江村伯夫,山田真司
    • Journal Title

      日本音響学会誌

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130006601987

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ジャズのベース演奏におけるスウィング感と演奏特徴量との関係2018

    • Author(s)
      齊藤桐,江村伯夫,山田真司
    • Organizer
      日本音響学会2018年秋季研究発表会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ブラックミュージックにおけるレイドバック歌唱に関する考察2018

    • Author(s)
      竹田凌,江村伯夫,山田真司
    • Organizer
      日本音響学会音楽音響研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] ポピュラー音楽におけるドラムス演奏のグルーヴ感とテンポとの関係2017

    • Author(s)
      宮丸友輔,江村伯夫,山田真司
    • Organizer
      日本音響学会音楽音響研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ポピュラー音楽のベース演奏とドラムス演奏の相互作用がグルーヴ感に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      宮丸友輔,江村伯夫,山田真司
    • Organizer
      音楽音響研究会
    • Place of Presentation
      日本工業大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 先行和音の協和性が後続和音の印象に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      江村伯夫,山田真司
    • Organizer
      音楽音響研究会
    • Place of Presentation
      龍谷大学
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽的文脈がテンショ和の印象に及ぼす影響について2015

    • Author(s)
      足立創、江村伯夫、山田真司
    • Organizer
      日本音響学会音楽音響研究会
    • Place of Presentation
      国立音楽大学
    • Year and Date
      2015-12-19
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 和音プライミングにおける妨害性の検証2015

    • Author(s)
      江村伯夫、足立創、山田真司
    • Organizer
      日本音響学会音楽音響研究会
    • Place of Presentation
      金沢工業大学
    • Year and Date
      2015-11-14
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] ポピュラ音楽のドラムス演奏におけるグルーヴ感の研究

    • URL

      http://www.asj.gr.jp/journal/04_contents/2017_10.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] ポピュラー音楽におけるドラムス演奏のグルーヴ感とテンポとの関係

    • URL

      http://musical-acoustics.org/2017/07/03/2017%E5%B9%B47%E6%9C%88%E7%A0%94%E7%A9%B6%E4%BC%9A%E3%83%97%E3%83%AD%E3%82%B0%E3%83%A9%E3%83%A0/

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] ポピュラー音楽のベース演奏とドラムス演奏の相互作用がグルーヴ感に及ぼす影響

    • URL

      http://musical-acoustics.org/2017/02/22/201703program/

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 先行和音の協和度が後続和音の印象に及ぼす影響

    • URL

      http://musical-acoustics.org/2016/07/09/201608program/#more-1700

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Remarks] 日本音響学会音楽音響研究会ホームページ(2015年11月研究会プログラム)

    • URL

      http://musical-acoustics.org/2015/10/29/201511program/

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 日本音響学会音楽音響研究会ホームページ(2015年12月研究会プログラム)

    • URL

      http://musical-acoustics.org/2015/12/02/201512program/

    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi