The local alcoholic beverage as a staple food in rual area of Ethiopia and Guinea
Project/Area Number |
15K16188
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Eating habits
|
Research Institution | Nagoya University |
Principal Investigator |
SUNANO YUI 名古屋大学, 生命農学研究科, 特任助教 (20748131)
|
Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
|
Keywords | 酒 / 食文化 / 栄養 / 健康 / 発酵 / 雑穀 / アフリカ / ネパール / 食品栄養価 / 地域研究 / 発酵メカニズム / アルコール耐性 / 乳酸菌 / 地下貯蔵 / モロコシ |
Outline of Final Research Achievements |
This study clarifies the brewing process and nutritive value of alcoholic beverages that are the staple diet of Dirasha and Konso people in Ethiopia and Gurung, Chepang and Newar people in Nepal, and their eating habits. The results show that they take in more nutrition than recommended daily intake by increasing nutritional value of grains through alcohol fermentation and consuming large quantities. And, It was possible to consume large quantities(1-5 kg) of these alcoholic beverages because of the use of lactic fermentation before alcoholic fermentation, which improved the safety and preservation characteristics of the beverages by preventing the propagation of various microorganisms, and controlling the alcohol level.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
降水量が少なく不安定なため野菜や豆類の栽培が困難な環境に暮らす民族のなかには、穀物の酒を食事とすることで健康を維持しているものもいる。地酒がもつ文化的・社会的な役割に関しては数多くの研究報告がある。しかし、地酒を大量に摂取すると身体的・社会的問題が生じることから、地酒のもつ食品的価値や、どのように地酒を大量摂取する食文化が確立されるのかについては解明されてこなかった。酒を食事とする人びとを調査対象とし、その醸造方法や栄養価、利飲酒実態について明らかにすることは、これまでの地酒は風味を楽しむための嗜好品であるという固定概念を覆し、食品化学や食文化研究に新しい視座を提示することにつながる。
|
Report
(5 results)
Research Products
(11 results)