How to utilize analogy for informal science communication
Project/Area Number |
15K16244
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Hokkaido University (2016-2018) Kyoto University (2015) |
Principal Investigator |
Okumoto Motoko 北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授 (10571838)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | 科学技術コミュニケーション / サイエンスコミュニケーション / 対話の場 / お茶室 / アート / 芸術祭 / 科学コミュニケーション / 対話 / 市民 / 場のデザイン双方向 / 質的研究 / トライアンギュレーション / 場のデザイン / 双方向 / サイエンスカフェ / アナロジー |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, I research the influence of art and culture for science communication. Especially i initiated science communication during a Japanese tea ceremony in traditional cafe space, throughout which we engaged in dialogue with citizens who did not expect to experience science communication at the event. We analysed the dialogues of eight groups. There was some tendency for citizens and scientists both to initiate conversations in the cafe space, and this bilateral dialogue successfully promoted citizens’ views regarding science and scientists. And our research indicates that the dialogue about the place is essential to promote citizens' active participation in science communication. These results indicate that cultural or art spaces may effectively stimulate dialogue about science.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では、科学者と市民が対話する際、どのような空間と対話トピックが、市民の積極的な科学者との対話を支援するのかということを調査しました。密室の空間であるお茶会は市民と科学者との親密な対話にとても有効に機能しました。また、ただ話し合うだけではなく、なぜ話し合う必要があるのか、この場はどういう話し合う場なのかといった、話し合いのメタ的な会話が市民の積極的な参加に機能していることも明らかになりました。この結果は、今後専門家と非専門家の話し合いの場面における支援において、重要な知見になると考えられます。
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Report
(5 results)
Research Products
(10 results)