• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How to utilize analogy for informal science communication

Research Project

Project/Area Number 15K16244
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Science education
Research InstitutionHokkaido University (2016-2018)
Kyoto University (2015)

Principal Investigator

Okumoto Motoko  北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授 (10571838)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords科学技術コミュニケーション / サイエンスコミュニケーション / 対話の場 / お茶室 / アート / 芸術祭 / 科学コミュニケーション / 対話 / 市民 / 場のデザイン双方向 / 質的研究 / トライアンギュレーション / 場のデザイン / 双方向 / サイエンスカフェ / アナロジー
Outline of Final Research Achievements

In this study, I research the influence of art and culture for science communication. Especially i initiated science communication during a Japanese tea ceremony in traditional cafe space, throughout which we engaged in dialogue with citizens who did not expect to experience science communication at the event. We analysed the dialogues of eight groups. There was some tendency for citizens and scientists both to initiate conversations in the cafe space, and this bilateral dialogue successfully promoted citizens’ views regarding science and scientists. And our research indicates that the dialogue about the place is essential to promote citizens' active participation in science communication. These results indicate that cultural or art spaces may effectively stimulate dialogue about science.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、科学者と市民が対話する際、どのような空間と対話トピックが、市民の積極的な科学者との対話を支援するのかということを調査しました。密室の空間であるお茶会は市民と科学者との親密な対話にとても有効に機能しました。また、ただ話し合うだけではなく、なぜ話し合う必要があるのか、この場はどういう話し合う場なのかといった、話し合いのメタ的な会話が市民の積極的な参加に機能していることも明らかになりました。この結果は、今後専門家と非専門家の話し合いの場面における支援において、重要な知見になると考えられます。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2018 2017 2016 2015 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 2 results) Presentation (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 科学技術コミュニケーター養成教育がもたらす科学技術コミュニケーション意識の変容2018

    • Author(s)
      奥本素子
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 24 Pages: 17-30

    • NAID

      120006545966

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How an Understanding of the Nature of a Science Café Promotes a Joint Initiative Communication Style2018

    • Author(s)
      奥本 素子、橋谷田 俊、高橋 明大、阿部 乳坊
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 42 Issue: 2 Pages: 131-139

    • DOI

      10.14935/jssej.42.131

    • NAID

      130007404263

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 場の語りがもたらす双方向の科学技術コミュニケーション2018

    • Author(s)
      奥本素子・橋谷田俊・高橋明大・阿部乳坊
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 印刷中

    • NAID

      130007436434

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学への関心が低い層を対象としたWebサイト「研究者時計」の作成・公開結果 : 楽しく科学者を紹介する試みについて2015

    • Author(s)
      坂東 隆宏, 福原 舞, 小菅 晃太郎, 鈴木 昴太, 笠 嗣瑠, 奥本 素子
    • Journal Title

      科学技術コミュニケーション

      Volume: 18 Pages: 17-30

    • NAID

      120005679504

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学コミュニケーションにおけるアートを用いた表現の印象・伝達効果の調査・分析2015

    • Author(s)
      奥本 素子, 岩瀬 峰代
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 34 Pages: 359-366

    • NAID

      130005129227

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 場の語りがもたらす双方向の科学技術コミュニケーション2017

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 非教室空間における双方向的科学コミュニケーションの成立過程2016

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      科学教育学会
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 「見て盗め!」ない人への支援―モデリング支援における記録と記憶の相補完システムの提案―2016

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      教育工学会
    • Place of Presentation
      大阪大学(大阪府吹田市)
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] サイエンスコミュニケーションにおける意味の生成2015

    • Author(s)
      奥本素子
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Place of Presentation
      電気通信大学
    • Year and Date
      2015-09-21
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Remarks] 差の湯の会

    • URL

      https://www.sanoyu.com/

    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi