• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a process and state model of school-organizational and teacher-individual levels of empowerment

Research Project

Project/Area Number 15K17280
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionShigakkan University (2018)
Tokyo University of Social Welfare、Junior College (2016-2017)
Tokyo University of Social Welfare (2015)

Principal Investigator

IKEDA Kotoe  至学館大学, 健康科学部, 助教 (70734169)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsエンパワーメント / 学校組織 / 教師 / 過程 / 状態 / 尺度 / 予防 / 協働 / 評価
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to develop a comprehensive model of school empowerment differentiating teacher-individual/school-organization levels of analysis, as well as the empowering process and empowered state in schools. The results of this study indicated that the empowering process was likely to proceed in the following five stages; awareness, control, effectiveness, maintenance and continuation by adopting strategic management tools (school evaluation GTO). It was also found that the empowered state in schools consisted of the teacher-individual level (positiveness, autonomy, competency, efficacy) and the school-organizational level (organizational structure, collaborative decision making, intolerance, excessive workload, cooperative relationship and authority concentration) variables.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教師の心理的ストレスと業務負担による学校の疲弊においては,制度的な改善策が講じられてきたが悪化の一途をたどっている。本研究は,ネガティブな要因を減らすアプローチではなく,エンパワーメントというポジティブさを高める視点にシフトし,教師の主体的かつ自律的な教育活動を支えることを目指すことで,教師の職務満足感や職務行動を高めようとする社会的意義がある。
しかしこれまでのエンパワーメント研究では,どのような学校組織や教師個人の「状態」を目指してどのように導けばよいのかという「過程」が明らかになっていない。本研究はこの個人・組織レベル,状態・過程という各側面を区別して検討した点で学術的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (13 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Process of Changing School Principals’ Attitudes Toward Utilizing Empowerment Evaluation-Based School Evaluations2018

    • Author(s)
      池田琴恵・池田満
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 66 Issue: 2 Pages: 162-180

    • DOI

      10.5926/jjep.66.162

    • NAID

      130007432645

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2018-06-30
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Getting To Outcomesを適用した学校評価ツールの開発2015

    • Author(s)
      池田琴恵・池田満
    • Journal Title

      日本評価研究

      Volume: 15(1) Pages: 3-16

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 教師のエンパワーメントを測定する尺度の開発-教師個人の組織認知レベルのエンパワーメントに着目して-2018

    • Author(s)
      池田琴恵・池田満
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師のエンパワーメントを測定する尺度の開発(2):教師の自己認知レベルに着目して2018

    • Author(s)
      池田琴恵
    • Organizer
      日本応用心理学会第85回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] Integration the individual and organizational levels of empowerment theories and practices in Japanese schools2017

    • Author(s)
      Kotoe Ikeda, Mitsuru Ikeda
    • Organizer
      Society for Community Research and Action
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校評価 GTOツールを用いたエンパワーメント評価実践の評価2017

    • Author(s)
      池田琴恵・池田 満
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教師のエンパワーメント状態の検討:教師エンパワーメント尺度開発に向けて2016

    • Author(s)
      池田琴恵・池田満
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール香川・香川国際会議場
    • Year and Date
      2016-10-08
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校組織レベルのエンパワーメントを構成する要素の検討2016

    • Author(s)
      池田琴恵・池田満
    • Organizer
      日本応用心理学会第83回大会
    • Place of Presentation
      札幌市立大学
    • Year and Date
      2016-09-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 学校のエンパワーメントを導く評価キャパシティの検討2015

    • Author(s)
      池田琴恵
    • Organizer
      日本評価学会第16回全国大会
    • Place of Presentation
      JICA沖縄国際センター
    • Year and Date
      2015-12-12
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教員のエンパワーメント過程に関する事例分析(1)複線経路・等至性アプローチを用いたA小学校の変容過程分析の試み2015

    • Author(s)
      池田琴恵
    • Organizer
      日本応用心理学会第82回大会
    • Place of Presentation
      東京未来大学
    • Year and Date
      2015-09-05
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] Practical issues in and theoretical contributions of international synthesis and translation of GTO to Japan.2015

    • Author(s)
      Kotoe Ikeda & Mitsuru Ikeda
    • Organizer
      15th Biennial Conference, Society for Community Research and Action
    • Place of Presentation
      University of Massachusetts, Lowell
    • Year and Date
      2015-06-27
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 学校評価における教師のキャパシティ・ビルディング過程と教育改善効果の検証:学校評価実践支援の実践事例から2015

    • Author(s)
      池田琴恵
    • Organizer
      日本評価学会春期第12回全国大会
    • Place of Presentation
      JICA地球ひろば
    • Year and Date
      2015-05-30
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 第7章 学校全体のエンパワーメントを促す学校評価(参加型評価)2016

    • Author(s)
      池田琴恵(源 由里子 編著)
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      晃洋書房
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi