• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Gakkoen and New Education in the Taisho Period

Research Project

Project/Area Number 15K17358
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education
Research InstitutionMusashino Art University (2016-2020)
Tokyo Kasei University (2015)

Principal Investigator

ueda chikako  武蔵野美術大学, 造形学部, 講師 (10711674)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords教育史 / 学校園 / 学校林 / 学校施設 / 自然環境 / 大正 / 新教育 / 森林教育 / 野外教育 / 明治 / 長野県 / 諏訪市 / 植物園 / 総合学習 / 農村 / 教育環境 / 日本教育史 / 奈良女子高等師範学校附属小学校 / 美術教育 / 奈良女子高等師範学校 / 木下竹次 / 体験学習 / 京都 / 教育学
Outline of Final Research Achievements

This study aims to clarify the actual situation of the development of “Gakkoen” (school gardens) during the Taisho period while focusing on the aspect of the practice of implementing new education. In order to confirm nationwide trends, this study conducted research and analyses of schools’ history and resource materials at elementary schools. And we investigated Gakkoen until now as well as similar facilities. The main result shows that the “Gakushuen” initiative, which was influenced by the Taisho new education program, was confirmed in elementary school attached to Nara Women’s Higher Normal School, and the relationship between such gardens and educational activities that emphasize the independence was clarified. Gakkoen were found to be promoted alongside the development of School forests in Nagano Prefecture, where Gakkoen were implemented in a variety of ways in accordance with different purposes and forms that suited the characteristics of the community and the school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、現代的課題としても注目される自然環境に関わる教育実践を、客観的に分析するための理論研究として位置付く。本研究で学校園の目的や形態などが事例ごとに異なり、地域社会や学校の特色をふまえていた点を実証したことは、現在の教育実践のあり方に対する示唆をあたえる意味で社会的意義をもつ。また学術的意義としては、教育史学の分野での成果発表にとどまらず、日本森林学会、日本野外学会などにおける学会大会報告や論文投稿、地域資料研究グループとの連携による本研究の情報提供など、関連分野での公表につとめたことで、これらの分野における歴史的研究の進展にも寄与できたと考える。

Report

(7 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 史料紹介「植物園日誌」2020

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Journal Title

      学校所蔵史料の総合的研究―近世から現代に至る学校と地域の関係史―

      Volume: 1 Pages: 203-216

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 教育史からみた自然環境のとらえ方-近代日本の学校園を中心に2019

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Journal Title

      発達

      Volume: 159 Pages: 71-76

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 奈良女子高等師範学校附属小学校の学習園2018

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Journal Title

      日本教育史学会紀要

      Volume: 8 Pages: 21-40

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評に応えて2017

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Journal Title

      日本教育史研究

      Volume: 36 Pages: 143-148

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 野外における造形ワークショップつくってはいろう虹色テント―長野県東御市スケッチ大会&アートチャレンジにおいて―2017

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Journal Title

      大学造形美術教育研究

      Volume: 15 Pages: 32-35

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 論評2016

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Journal Title

      日本教育史研究

      Volume: 35 Pages: 95-98

    • NAID

      40020978547

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] 明治大正期の京都府の学校園の諸相2016

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Journal Title

      造形と教育 武蔵野美術大学「教育学研究」ゼミナール報告書

      Volume: 9 Pages: 51-74

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児への造形ワークショップ「藍染め&納涼空間つくり」 -長野県東御市アートチャレンジにおいて-2016

    • Author(s)
      田中千賀子、岡本恵
    • Journal Title

      造形と教育 武蔵野美術大学「教育学研究」ゼミナール報告書

      Volume: 9 Pages: 75-80

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Journal Article] 幼児の造形ワークショップにおけるファシリテ一夕の変化-つむぎワークショップ 藍染め&納涼空間つくり-2016

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Journal Title

      大学造形美術教育研究

      Volume: 14

    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 続・野外教育学を体系化する試みー近接する学術・実践領域からの示唆2020

    • Author(s)
      土方圭、張本文昭、井上真理子、田中千賀子
    • Organizer
      日本野外教育学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 大正期の農村部における学校園2018

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Organizer
      教育史学会第62回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 野外における造形表現活動Ⅱ ー「長野アートチャレンジ/スケッチ大会」における造形ワークショップからー2018

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Organizer
      第21回日本野外教育学会大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 野外における造形ワークショップの実践報告―少数スタッフによる試み―2018

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Organizer
      森林教育交流会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 美術教育における自然体験の位置づけ-先行研究の整理-2017

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Organizer
      日本野外教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 森林教育に関する教員研修における参加者のニーズと意識の変化―2017年度東京都の研修(竹細工/造形ワークショップ)の事例から―2017

    • Author(s)
      田中千賀子、井上真理子
    • Organizer
      関東森林学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 奈良女子高等師範学校と附属学校における学校園2016

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Organizer
      教育史学会第60回大会
    • Place of Presentation
      横浜国立大学(神奈川県横浜市)
    • Year and Date
      2016-10-01
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 知識の統合を目指した学生主体の「アートキャンプ」によるアクティブ・ラーニングの提案2016

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Organizer
      私立大学情報教育協会 被服学・美術デザイングループ分野連携アクティブラーニング対話集会
    • Place of Presentation
      アルカディア市ヶ谷
    • Year and Date
      2016-03-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 野外における造形表現活動の特徴 ―アートキャンプの事例から2015

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Organizer
      日本野外教育学会第18回大会
    • Place of Presentation
      国立阿蘇青少年交流の家
    • Year and Date
      2015-06-20
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Presentation] 美術教育からみる〈幼〉と〈老〉2015

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Organizer
      総合人間学会第10回研究大会
    • Place of Presentation
      津田塾大学
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 総合学習とアート2019

    • Author(s)
      高橋陽一・杉山貴洋・葉山 登・川本雅子・田中千賀子・有福一昭
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      武蔵野美術大学出版局
    • ISBN
      9784864630986
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 総合学習とアート2018

    • Author(s)
      高橋陽一編、杉山貴洋、葉山登、川本雅子、田中千賀子、有福一昭
    • Total Pages
      249
    • Publisher
      武蔵野美術大学出版局
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 近代日本における学校園の成立と展開2015

    • Author(s)
      田中千賀子
    • Total Pages
      277
    • Publisher
      風間書房
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 造形ワークショップ入門2015

    • Author(s)
      高橋陽一、杉山貴洋、川本雅子、田中千賀子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      武蔵野美術大学出版局
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2022-11-04  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi