• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Significance of experiencing traditional Japanese music in the development of expression during early childhood

Research Project

Project/Area Number 15K17416
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionShiraumegakuen College

Principal Investigator

Nagai Satoko  白梅学園短期大学, 保育科, 准教授(移行) (60609923)

Research Collaborator Shikakura Yui  
Ogawa Mikako  
Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2016: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords日本の伝統音楽 / 幼児 / 領域「表現」 / 保育内容 表現
Outline of Final Research Achievements

This study examined the significance of experiencing traditional Japanese music in the development of expression during early childhood. The results of the study indicate that children who encountered an unknown culture actively became participants in that culture. In this study, the children repeated activities that reflected their physical senses when they produced the sounds of Japanese traditional music and its related performances by experiencing its unique singing style and learning how to imitate it. In regard to the systematization of children’s experience of traditional Japanese music, the study indicated the following needs: 1) designing activities with characteristics of traditional Japanese music including singing and imitating for passing on the tradition; 2) combining multiple characteristics and ensuring that children experience the music multiple times; and 3) devising creative ways to develop and introduce activities according to children’s developmental stages.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ワークショップ実践からは、子どもが日本の伝統音楽に触れると同時に、音を生みだす際の身体感覚を顧みるような経験を経て、それらがあらゆる表現活動の基盤であると同時に、能動的にその文化の担い手となっていくための基盤となる活動の一つであることが示唆された。このようにして、幼児を対象とした日本の伝統音楽体験の体系化に向けての手がかりを得た。また、これらの実践及び「文化」そのものに対する考察から、文化の担い手であり、創造者となる子どもひいては、その援助者となる保育者や教員をどのように育てるのかといった、保育者・教員養成における教育内容についても一定の指針が得られた。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 邦楽囃子の導入期の指導に関する研究―「たんぽぽの部屋とたぬきの音屋」の実践報告―2016

    • Author(s)
      小川実加子、鹿倉由衣
    • Journal Title

      音楽教育実践ジャーナル

      Volume: 13巻2号 Pages: 78-88

    • NAID

      130005466250

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 保育における継続的なワークショップの試み―音楽にかかわる学びを中心に①―2017

    • Author(s)
      石川眞佐江、村上康子、小佐川心子、鹿倉由衣、長井覚子、山中和佳子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保育における継続的なワークショップの試み―音楽にかかわる学びを中心に②―2017

    • Author(s)
      村上康子、石川眞佐江、小佐川心子、鹿倉由衣、長井覚子、山中和佳子
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 長唄熟達者と声楽熟達者のうたごえの比較研究―長唄の稽古の実践を通して―2015

    • Author(s)
      鹿倉由衣
    • Organizer
      日本音楽教育学会
    • Place of Presentation
      シーガイアコンベンションセンター
    • Year and Date
      2015-10-03
    • Related Report
      2015 Research-status Report
  • [Book] 音楽を学ぶということ―これから音楽を教える・学ぶ人のために―2016

    • Author(s)
      今川恭子、石川眞佐江、木村充子、国府華子、古山典子、斉木美紀子、鹿倉由衣、志民一成、長井覚子、早川倫子、藤井康之、村上康子、山中和佳子、山原麻紀子
    • Total Pages
      150
    • Publisher
      教育芸術社
    • Related Report
      2015 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi