Development of A Learning Support System to Acquisit Computer Programming Skills and to an Educational Method Using ICT
Project/Area Number |
15K21315
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Educational technology
Learning support system
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Research Institution | Musashino University (2018-2019) Teikyo Heisei University (2016-2017) Chitose Institute of Science and Technology (2015) |
Principal Investigator |
Hayashi Yasuhiro 武蔵野大学, データサイエンス学部, 准教授 (50382544)
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Project Period (FY) |
2015-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2016: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | eラーニングシステム / 学習環境 / 意味の数学モデル / 情報ルーブリック / SPAプログラミング / 反転授業 / アクティブラーニング / コンピュータプログラミング教育 / プログラミング教育 / コンテンツ提示 / コンピュータ・プログラミング / eラーニング / 問題提示 / ルーブリック / プログラミング / ICT活用 |
Outline of Final Research Achievements |
This research proposes a learning support system by which would allow students to programming skills effectively through flipped-classrooms and practical computer programming education in university and a new educational method for computer programming by using the system. The contributions of this research can be summarized in three. (1) Development of a context-based examination system for students using Mathematical Models of Meaning (MMM); (2) Development and implementation of rubrics to estimate student understanding and motivation to learn computer programming; (3) Creating educational materials and improving instruction through SPA (Sensing-Processing-Actuation) programming education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
ICTを活用して反転授業とアクティブラーニングを実践することにより、従来のプログラミング言語の基本文法の学習を行うプログラミング学習ではなく、より実践的な学習の展開、特に自然・社会環境における実課題に対する課題解決・問題提起を前提にプログラミング学習が求められるようになる点、そのためにサイバー・フィジカルスペースを活用したプログラミング学習環境の構築が必要であることが知見として得られた。
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Report
(6 results)
Research Products
(35 results)