• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Differences in Interactive Usage of Japanese Recipient Response Tokens

Research Project

Project/Area Number 15K21447
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Japanese linguistics
Linguistics
Research InstitutionKwansei Gakuin University (2017-2018)
Waseda University (2015-2016)

Principal Investigator

YAMAMOTO Mari  関西学院大学, 日本語教育センター, 准教授 (00743212)

Project Period (FY) 2015-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2015: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsあいづち / 聞き手、聴き手、受け手 / 自己開始修復 / 会話分析 / インタビュー場面 / 聞き手 / 相互行為能力 / 会話分析(CA) / 第二言語話者 / 頷き / 使い分け / 日本語教育 / 聞き手反応 / 日常会話コーパス / other-repetition / change-of-state tokens / 言い換え / L2話者 / インタビュー / 受け手の反応 / はい / うん
Outline of Final Research Achievements

This study highlights differences in interactive usage between "un" and "hai", two recipient response tokens available in the Japanese language. Prior research in the fields of Japanese language and Japanese language education suggests that the difference in usage between the two response tokens is merely one of politeness. However, when the actual data were analyzed in this study, when the speakers use self-initiated repair (Schegloff, Jefferson & Sacks 1977) to supplement the special information for recipients, another at the end of the repair sequence, it was observed to switch to the response token. Thus it is differentiated between the tokens on the basis of context.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で得た成果は、聞き手の会話への積極的な参加の様相を示すという意味において、会話分析(Conversation Analysis)が長く蓄積してきた会話がその場の相互行為の中でやりとりを通して構築されていくものであるということを端的に示している。また、本研究が明らかにした聞き手反応の使い分けは、教室内で明示的に指導をされているとは考えにくい日本語の第二言語話者のデータにおいても確認され、学習者の相互行為能力(interactive competence)を示す一例となった。

Report

(5 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • 2015 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2018 2017 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 相互行為における聞き手反応としての「うん/はい」の使い分け―「丁寧さ」とは異なる観点から―2016

    • Author(s)
      山本真理
    • Journal Title

      国立国語研究所論集

      Volume: 10 Pages: 297-313

    • NAID

      120005702337

    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] インタビューにおける日本語学習者の 「聞き手」としての相互行為能力(An Analysis of Interactional Competence of Second Language Learners of Japanese as an Interviewer)2018

    • Author(s)
      山本 真理
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] インタビューにおける日本語学習者の「聞き手」としての相互行為能力2018

    • Author(s)
      山本真理
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 留学生のインタビュー活動場面における"巧みな"聞き手としての参加2015

    • Author(s)
      山本真理・柳町智治
    • Organizer
      第10回国際OPIシンポジウム
    • Place of Presentation
      函館国際ホテル
    • Year and Date
      2015-07-31
    • Related Report
      2015 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Pragmatics & Interaction: Vol. 4. Interactional Competence in Japanese as an Additional Language2017

    • Author(s)
      Tim Greer (編集), Midori Ishida (編集), Yumiko Tateyama (編集)(1章を担当 著者はMari Yamamoto, Tomoharu Yanagimachiの共著)
    • Total Pages
      450
    • Publisher
      National Foreign Langauge Resource Center
    • ISBN
      9781640071889
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2015-04-16   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi