Development of radiation education program by regulatry science and teacher training
Project/Area Number |
16H03053
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
加藤 徹也 千葉大学, 教育学部, 教授 (00224519)
山下 修一 千葉大学, 教育学部, 教授 (10272296)
野村 純 千葉大学, 教育学部, 教授 (30252886)
神田 玲子 国立研究開発法人量子科学技術研究開発機構, 放射線医学総合研究所 放射線防護情報統合センター, センター長(定常) (40250120)
佐藤 泰憲 慶應義塾大学, 医学部, 准教授 (90536723)
喜多 和子 千葉大学, 大学院医学研究院, 講師 (80302545)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥8,320,000 (Direct Cost: ¥6,400,000、Indirect Cost: ¥1,920,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
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Keywords | 放射線教育 / レギュラトリーサイエンス / DNA障害 / 放射線生体影響 / 科学教育 / リスク教育 / 教材開発 / 教員養成 / リスク評価 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project has focused on the development of active learning program for knowing the body effects of radiation from the viewpoints of regulatory science at school and the training of teachers who are involved in science education. In collaboration with specialists for science education, engineer science and radiation biologists, some experimental classes were held with science teachers. We developed a new learning materials and tools to make students understand deeply the complex biological effects of cancer and malformation by radiation and their statistical risk. We also have made efforts to promote this program by publishing a text of "Guide book for radiation risk education at school" which is open to public on the web site.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
純粋科学の教育では育成が不足していた科学技術への予測、評価、判断能力向上させるためにレギュラトリーサイエンスを科学教育に導入した放射線、その教育プログラムを新たに開発した。レギュラトリーサイエンスを導入した科学教育プログラムの推進は、新興する科学技術よりもたらされるベネフィットとリスクを科学的に予測、評価、判断する能力を向上させることが期待される。この結果義務教育において培われた科学的判断能力は、児童生徒が科学技術の成果を人と社会との調和の上で将来能動的に意思決定する次世代が育成される上で有用であり、日本が科学立国を推進する原動力ための次世代育成の充実につながる。
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Report
(4 results)
Research Products
(24 results)
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[Journal Article] Functional and clinical relevance of novel mutations in a large cohort of patients with Cockayne syndrome.2018
Author(s)
Calmels N, Botta E, Jia N, Fawcett H, Nardo T, Nakazawa Y, Lanzafame M, Moriwaki S, Sugita K, Kubota M, Obringer C, Spitz MA, Stefanini M, Laugel V, Orioli D, Ogi T, Lehmann A.
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Journal Title
Journal of Medical Genetics
Volume: 55
Issue: 5
Pages: 329-343
DOI
Related Report
Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
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