• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical Testing and theorizing processes and structure of AL-based classes for educational effect

Research Project

Project/Area Number 16H03075
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionToin University of Yokohama (2018)
Kyoto University (2016-2017)

Principal Investigator

Mizokami Shinichi  桐蔭横浜大学, 法学研究科, 特任教授 (00283656)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 本田 周二  大妻女子大学, 人間関係学部, 准教授 (00599706)
長澤 多代  三重大学, 地域人材教育開発機構, 准教授 (30346944)
山田 邦雅  北海道大学, 高等教育推進機構, 准教授 (30399802)
森 朋子  関西大学, 教育推進部, 教授 (50397767)
紺田 広明  福岡大学, 公私立大学の部局等, 講師 (60734077)
山田 嘉徳  大阪産業大学, 全学教育機構, 講師 (60743169)
三保 紀裕  京都学園大学, 経済経営学部, 准教授 (80604743)
徳井 美智代  北海道大学, 高等教育推進機構, 特任准教授 (40704896)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥12,090,000 (Direct Cost: ¥9,300,000、Indirect Cost: ¥2,790,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,670,000 (Direct Cost: ¥5,900,000、Indirect Cost: ¥1,770,000)
Keywords大学教育 / アクティブラーニング / 効果検証 / 授業 / 学習成果 / 予習 / 主体性 / 授業外学習 / 他者 / カリキュラム / 教授法開発
Outline of Final Research Achievements

First, we developed the active learning scale (externalization). In many studies to examine the educational effect of AL(active learning), they compared AL-based class to traditional lecture classes or compared the change of the scores from the pre to the post survey of the class by using the measures of GPA or academic achievement, recall test , learning motivation, deep approach to earning and the like, but the changes/increase in those measures can be shown from classes other than AL-based class. We explored a scale to measure AL itself in this research. Second, we examined educational effect of Al-based class quantitatively using the developed AL scale and other measures from the pre-post survey. Using the multilevel SEM, we showed the educational effect of AL-based class not only personally but organizationally in the class.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の学習成果指標を踏襲しつつ、アクティブラーニング固有の新たな指標(アクティブラーニング外化尺度)をも開発して、学習成果に結実するアクティブラーニング型授業(講義+AL型)のプロセスと構造を多角的に明らかにしたことが、学術的な特色であり独創的なことである。また、学習成果に結実するアクティブラーニング型授業(講義+AL型)のプロセスと構造を、本研究のような大規模な実証的知見をもとに理論化した研究はほとんどない。これが明らかになることで、学習成果に結実する講義+AL型の授業づくりのポイントを教育現場に示唆することができる。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (33 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (21 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (8 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] The 70<sup>th</sup> Annual Conference: Symposium Report2019

    • Author(s)
      森朋子
    • Journal Title

      The Journal of Educational Research

      Volume: 24 Issue: 0 Pages: 43-69

    • DOI

      10.20677/csssej.24.0_43

    • NAID

      130007630377

    • ISSN
      1349-5836, 2424-1849
    • Year and Date
      2019-03-05
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 授業内の他者との関係に対する認識がアクティブラーニング型授業における外化に及ぼす影響2019

    • Author(s)
      本田周二・紺田広明・三保紀裕・山田嘉徳・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 印刷中

    • NAID

      40021966509

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生のリーダーシップ自己効力感に関する研究-時間的・空間的展望に着目して-2019

    • Author(s)
      武田佳子・溝上慎一
    • Journal Title

      日本リーダーシップ学会論文集

      Volume: 2 Pages: 23-30

    • NAID

      40022128846

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 深い学びに寄与するグループ活動のデザイン-思考と活動の乖離を乗り越えるためにー2019

    • Author(s)
      森朋子・松下佳代
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 19 Pages: 141-152

    • NAID

      120006600441

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブラーニングの効果に寄与する要因の質的検討―アクティブラーニング型授業を展開する教員へのインタビュー調査から―〈2017年度課題研究集会 シンポジウム1「アクティブラーニングの効果検証」〉2018

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1) Pages: 33-37

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 2017年度課題研究集会 シンポジウム1「アクティブラーニングの効果検証」〉 プレ・ポスト調査からみたアクティブラーニング―3年間の調査結果のまとめ―2018

    • Author(s)
      三保紀裕
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1) Pages: 29-32

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] The effect of attitudes toward lectures on learning outcomes mediated by attitudes toward active learning.2018

    • Author(s)
      Koyama, A., & Mizokami, S.
    • Journal Title

      Educational Technology Research

      Volume: 41 Pages: 69-76

    • NAID

      130007605127

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニングの効果に寄与する要因の質的検討―アクティブラーニング型授業を展開する教員へのインタビュー調査から―2018

    • Author(s)
      山田嘉徳
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] プレ・ポスト調査からみたアクティブラーニング―3年間の調査結果のまとめ―2018

    • Author(s)
      三保紀裕
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] グループ学習におけるフリーライダーの弁別と他者への影響2018

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業における教室外学修の実態: 山口大学におけるアクションリサーチをもとに2018

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 40(1)

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業おける予習と外化の効果―マルチレベルSEMによる実証的検討-2017

    • Author(s)
      紺田広明・三保紀裕・本田周二・山田嘉徳・森朋子・溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39(2), Pages: 39-47

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニング(外化)尺度の開発2017

    • Author(s)
      溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] これまでのプレ・ポストの調査結果から見たアクティブラーニング2017

    • Author(s)
      紺田広明
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 質的データから見るアクティブラーニングの効果2017

    • Author(s)
      森朋子
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] グループにおける主体性と学習効果2017

    • Author(s)
      山田邦雅
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 39

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブラーニングの効果検証-課題研究の企画と現在進めている作業-2016

    • Author(s)
      溝上慎一
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38 Pages: 75-77

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 2015年度前期対象授業のプレ・ポストの分析結果2016

    • Author(s)
      三保紀裕
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38 Pages: 78-81

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理系の観点から見たアクティブラーニングの課題2016

    • Author(s)
      山田 邦雅
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38 Pages: 82-85

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業における教室外学修の実態 : 山口大学におけるフォトボイス調査をもとに2016

    • Author(s)
      長澤多代
    • Journal Title

      大学教育学会誌

      Volume: 38 Pages: 86-90

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Journal Article] Bifactorモデルによるアクティブラーニング(外化)尺度の開発2016

    • Author(s)
      溝上慎一・森朋子・紺田広明・河井亨・三保紀裕・本田周二・山田嘉徳
    • Journal Title

      京都大学高等教育研究

      Volume: 22 Pages: 151-162

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 反転授業における対話の分析 -日本語上級クラスの文法科目を対象にー2019

    • Author(s)
      手塚まゆ子,高橋薫,森朋子
    • Organizer
      韓国日語教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 3年間の調査から見えてきたアクティブラーニング型授業の学習効果2018

    • Author(s)
      本田周二・溝上慎一・紺田広明・山田嘉徳・楠見孝
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] プレ・ポスト調査からみたアクティブラーニング型授業の効果2018

    • Author(s)
      三保紀裕・本田周二・紺田広明
    • Organizer
      未来のマナビフェス―2030年の学びをデザインする―
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 中等教育におけるアクティブラーニングの課題 -ラベリング活動に注目してー2018

    • Author(s)
      森 朋子,田中 敏博,前田 秀樹,松下 佳代
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教員・職員・研究者協働によるAL型授業改善に関する一考察:「山口と世界」での実践事例を通して2018

    • Author(s)
      林透,長澤多代,日高友江
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム(京都大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 3年間の調査から見えてきたアクティブラーニング型授業の学習効果2018

    • Author(s)
      本田周二・溝上慎一 (企画) 紺田広明・本田周二・山田嘉徳 (発表)
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム(京都大学)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業実践事例と共に紐解くアクティブラーニング型授業の学習効果2017

    • Author(s)
      三保紀裕・溝上慎一・森朋子
    • Organizer
      第23回大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2017-03-20
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] (ラウンドテーブル)アクティブラーニングの組織的導入の意義とその効果2017

    • Author(s)
      本田周二・溝上慎一・杉田一真・小山理子
    • Organizer
      大学教育学会第39回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 学習とパーソナリティ-「あの子はおとなしいけど成績はいいんですよね!」をどう見るか-(学びと成長の講話シリーズ2)2018

    • Author(s)
      溝上慎一
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915234
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] アクティブ・ラーニング  楠見孝 (編)教育心理学(教職教養講座第8巻)2018

    • Author(s)
      溝上慎一
    • Total Pages
      15
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003297
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] アクティブラーニング型授業としての反転授業 [理論編](印刷中)2017

    • Author(s)
      森朋子・溝上慎一 (編)
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] アクティブラーニング型授業としての反転授業 [事例編](印刷中)2017

    • Author(s)
      森朋子・溝上慎一 (編)
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi