• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Transformation of Supporting Skills and Attitudes of Hosts and Supporters in Multicultural Symbiotic Society

Research Project

Project/Area Number 16H03435
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Japanese language education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Yoshinaga Mioko  大阪大学, 国際教育交流センター, 教授 (80324838)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 嶋津 百代  関西大学, 外国語学部, 准教授 (90756868)
金 孝卿  早稲田大学, 日本語教育研究センター, 准教授(任期付) (30467063)
渡部 倫子  広島大学, 教育学研究科, 准教授 (30379870)
櫻井 千穂  同志社大学, 日本語・日本文化教育センター, 准教授 (40723250)
永田 良太  広島大学, 教育学研究科, 教授 (10363003)
神吉 宇一  武蔵野大学, 言語文化研究科, 准教授 (40726551)
御舘 久里恵  鳥取大学, 教育支援・国際交流推進機構, 准教授 (60362901)
柳田 直美  一橋大学, 森有礼高等教育国際流動化機構, 准教授 (60635291)
Research Collaborator PAN Yingfeng  
YAMADA Machiko  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥17,290,000 (Direct Cost: ¥13,300,000、Indirect Cost: ¥3,990,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Fiscal Year 2016: ¥5,590,000 (Direct Cost: ¥4,300,000、Indirect Cost: ¥1,290,000)
Keywords多文化共生 / 支援者 / 支援スキル / 意識 / 自律学習支援 / JSL対話型アセスメントDLA / 地域日本語教育 / 変容 / 接触支援スキル / 支援者支援 / 外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメント / DLAテスター / 地域日本語教育コーディネーター / 日本語教育学 / 外国人支援 / 意識変容 / 日本語教育
Outline of Final Research Achievements

In light of the current situation of Japanese society becoming multi-lingual and multi-cultural, we focused on the education of supporters engaging in the support of foreigners in every setting, including universities, schools, regions, or the government, and surveyed these supporters via interviews and questionnaires. Furthermore, we investigated their skills and perception in terms of establishing contact with foreigners and providing support, as well as the process of transformation of these perceptions. Moreover, we created a website that provides information about the resources necessary for learning Japanese and supporting Japanese language acquisition. We also developed a questionnaire that can be administered after Dialogic Language Assessment (DLA) or DLA training as a tool for facilitating the assessment of supporters’ aptitudes and skills, as well as DLA testers’ observations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では「大学」「学校」「地域・行政」の3チームに分かれて調査を実施してきたが、随時各チームの研究成果を共有する中で、それぞれの現場でいわゆる「日本語を教える」ことにとどまらず、外国人等の支援や多文化共生を実現する環境整備に従事するための専門性を持った人材(日本語教育者)が必要とされていることが浮かび上がってきた。こうした本研究の知見は、論文や学会発表の形のみならず、一般向け書籍や講演等の形でも公開している。外国人受入拡大に向けた法整備が進み、日本語教育のあり方が改めて問われる昨今、本研究は、日本語教育者の専門性をアカデミズムのみならず社会に広く伝えた点でも意義があると言える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (63 results)

All 2019 2018 2017 2016 Other

All Journal Article (13 results) (of which Open Access: 5 results,  Peer Reviewed: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (41 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Invited: 7 results) Book (8 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 学習支援の経験を通じた支援者の学びー図書館ラーニングサポーターの調査から―2019

    • Author(s)
      義永美央子・潘英峰
    • Journal Title

      大阪大学国際教育交流センター研究論集 多文化社会と留学生交流

      Volume: 23 Pages: 53-64

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オンラインでのケース学習における学習者の学び ―問題解決のための協働的なコミュニケーションに着目して―2019

    • Author(s)
      金孝卿・山田真知子
    • Journal Title

      大阪大学国際教育交流センター研究論集 多文化社会と留学生交流

      Volume: 23 Pages: 43-52

    • NAID

      120006600761

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 地域日本語教育に関わる人材の育成2019

    • Author(s)
      御舘久里恵
    • Journal Title

      日本語教育

      Volume: 172 Pages: 3-17

    • NAID

      130008030052

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 一般化可能性理論を用いた外国人児童生徒のためのJSL対話型アセスメントDLA〈話す〉の検討2018

    • Author(s)
      森重 里保・渡部 倫子
    • Journal Title

      広島大学日本語教育研究

      Volume: 27 Pages: 31-34

    • NAID

      120006221814

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] DLA<読む>における実施者の「ほめ」-実施回数の違いに着目して-2018

    • Author(s)
      永田良太
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 67 Pages: 141-146

    • NAID

      120006549349

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 第二言語学習者の創造性の探究 ―上級日本語学習者のストーリー・ライティングから考える―2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      ヨーロッパ日本語教育 報告・発表論文集(日本語教育シンポジウム 2017)

      Volume: 22 Pages: 423-428

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 日本語教育・教師教育において「語ること」の意味と意義―対話にナラティブの可能性を求めて―2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      言語文化教育研究

      Volume: 16 Pages: 55-62

    • NAID

      130007644958

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自律学習支援のための日本語学習記録における教師コメントの分析2018

    • Author(s)
      義永美央子
    • Journal Title

      大阪大学国際教育交流センター研究論集 多文化社会と留学生交流

      Volume: 22 Pages: 33-46

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アイデンティティについて語るためのことば-外国語学習環境の日本語学習者によるディスカッションの考察-2017

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Journal Title

      関西大学外国語学部『外国語学部紀要』

      Volume: 17 Pages: 1-16

    • NAID

      120006364693

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ほめ」は談話展開にどのように関わるか-DLA<話す>におけるテスターの「ほめ」に着目して-2017

    • Author(s)
      永田良太
    • Journal Title

      広島大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 66 Pages: 129-135

    • NAID

      120006394811

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] Japanese as a Second Language Assessment in Japan: Current Issues and Future Directions2017

    • Author(s)
      Yukiko Hatasa & Tomoko Watanabe
    • Journal Title

      LANGUAGE ASSESSMENT QUARTERLY

      Volume: 14/3 Pages: 192-212

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] まなぶ・つなぐ・つくる─ポスト・コミュニカティブアプローチの時代における教師の役割─2017

    • Author(s)
      義永美央子
    • Journal Title

      リテラシーズ

      Volume: 20 Pages: 24-40

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 日本の公立学校における継承中国語教育2017

    • Author(s)
      田慧昕 ・櫻井千穂
    • Journal Title

      母語・継承語・バイリンガル教育(MHB)研究

      Volume: 13

    • NAID

      120006471327

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 日本語教育人材の支援スキルと意識の変容─日本国内の大学、学校、地域・行政で求められる資質・能力の再検討─2019

    • Author(s)
      義永美央子・金孝卿・渡部倫子・神吉宇一
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会パネルセッション
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 「演じること」への参加はどのような学びをもたらすか─「フォーラム・シアター」参加者の語りから─2019

    • Author(s)
      宇佐美洋,文野峯子,森本郁代,岡本能里子,栁田直美
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第5回年次大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習と指導が変わる日本語評価2019

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      公益財団法人広島平和文化センター日本語ボランティアスキルアップ講座
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 参加者にとって「よい話し合い」とは?-話し合いにおける「参加感」と「参加行為」の関係-2019

    • Author(s)
      中村香苗・宇佐美洋・嶋津百代
    • Organizer
      社会言語科学会第42回研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] テレコラボレーションにおけるコミュニケーション―参加の先にある学びの潜在力と共創力―2019

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      全米日本語教育学会(AATJ) 2019パネルセッション「『社会参加をめざす日本語教育』のその後」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 第二言語学習者の発達の可能性を探る─ダイナミック・アセスメントの理論と実践2018

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      日本語OPI研究会公開講演会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 学習支援に従事した留学生の経験と学び─インタビュー調査に基づく検討2018

    • Author(s)
      潘英峰
    • Organizer
      異文化間教育学会第34回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] DLA<読む>研修による教員の成長2018

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      大学日本語教員養成課程研究協議会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもの読む力を育む読書支援2018

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      大学日本語教員養成課程研究協議会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者用モバイル観察支援ツールFishWatchr Miniを用いた 話し合い活動評価の実践2018

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会秋季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 非母語話者は母語話者の「説明」をどのように評価するか ―評価に影響を与える言語行為の分析―2018

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      Venezia- ICJLE2018(ヴェネツィア2018年日本語教育国際研究大会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育実習を通じて認識される課題の変容―教育実習前後の比較から―2018

    • Author(s)
      栁田直美・太田陽子
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 元EPAインドネシア人看護師候補者の再挑戦2018

    • Author(s)
      山田 真知子・金 孝卿
    • Organizer
      「アジアと日本における外国人人材の雇用と定着を考える」インドネシア人の労働と定着促進のための連携・教育研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本の就職活動に必要な自己分析-留学生とラーニング・アシスタントの協働的な学びの効果-2018

    • Author(s)
      山田 真知子
    • Organizer
      協働実践研究会 第14回研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 文化言語の多様な児童のための多読プロジェクトの実践2018

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      2018年日本語教育国際研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「DLA<読む>の構成概念妥当性の検証―テキストレベルの順位性をめぐって―」2018

    • Author(s)
      櫻井千穂・真嶋潤子・中島和子・野口裕之
    • Organizer
      2018年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 多言語多文化に開かれた日本語教育―メトロリンガルな実践をめざして2018

    • Author(s)
      嶋津百代・佐藤慎司
    • Organizer
      アメリカ中西部日本語教師会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Constructing Global Identities through Job Hunting: The Myths and Facts of Gur_baru Jinzai2018

    • Author(s)
      嶋津百代・アンドリュー・バーク
    • Organizer
      Sociolinguistics Symposium 22 Colloquium
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「言語景観に学び、自分を作る」ことばの教育―他者と関わり、環境と交わり、社会とつながり、平和な世界を知る―2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      日本語教育国際研究大会2018パネルセッション「言語景観と生態学的アプローチー「平和への対話」をめざした言語文化教育
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語教師教育におけるナラティブ研究2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      国際シンポジウム「言語学習・言語教育におけるナラティブの国際的展望―海外と国内のナラティブ研究の対話と展開―」パネルディスカッション
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育とナラティブのインターフェイス―対話のエンパワーメントを捉える―2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      日本語教育学会2018年度秋季大会パネルセッション「日本語教育とナラティブのインターフェイスを探る―私たちは語りに何を見たか―」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 教師を行為すること・教師になること-日本語教育実習生のアイデンティティ形成とキャリア観-2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      韓国日語教育学会・言語文化教育研究学会共催2018年度第34回冬季国際学術大会パネルセッション「キャリア形成とアイデンティティ―就職に関する当事者視点からの考察―」
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] オンライン自律学習支援サイト「OU日本語ひろば」の構想について2018

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      第11回大阪大学専門日本語教育研究協議会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育・教師教育において「語ること」の意味と意義2018

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      言語文化教育研究学会 第4回年次大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 外国人児童生徒のための JSL 対話型アセスメント (DLA)研修会2017

    • Author(s)
      渡部倫子
    • Organizer
      東広島市国際化推進協議会/こどものひろばヤッチャルワークショップ
    • Place of Presentation
      東広島市
    • Year and Date
      2017-03-18
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 大学の日本語教師養成の新たな文脈ーキャリア観形成期にある大学生の視点から2017

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      言語文化教育研究学会第3回年次大会
    • Place of Presentation
      関西学院大学 上ヶ原キャンパス
    • Year and Date
      2017-02-25
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教師教育者の専門性ーある教師教育者のことばと行為を通した媒介者性2017

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      日本語教育学会2017年度秋季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of a Reading Fluency Measurement Tool -Examination of Japanese-language Texts and Content Comprehension Problems at the Elementary Completion Level-2017

    • Author(s)
      Tomoko Watanabe, Eri Banno & Mitsue Tabata-Sandom
    • Organizer
      EAJS conference 2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 対話型アセスメント DLA における発話を引き出すスキャフォールディング―DLA<読む>のリテリングの分析を通して―2017

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 文化言語の多様な子どもの二言語能力の育成 ー学校現場におけるアセスメントとサポートのあり方を考えるー2017

    • Author(s)
      櫻井千穂
    • Organizer
      第43回 日本コミュニケーション障害学会学術講演会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 多文化共生シンポジウム パネルディスカッション4「自治体等との〈やさしい日本語〉協働研究」2017

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      <やさしい日本語>と多文化共生シンポジウム
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本人学生を対象とした多文化共生対応スキル養成プログラムの実践-「やさしい日本語」を用いた多文化共生対応のための言語スキルの養成-2017

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2017年度異文化間教育学会第38回大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 非母語話者は母語話者の「説明」をどのように評価するか-評価に影響を与える観点の分析-2017

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2017年度日本語教育学会春季大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 地域の日本語学習支援における支援者の意識2017

    • Author(s)
      神吉宇一・栁田直美
    • Organizer
      韓国日語日文学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 語るべきものと語られぬものー日本語教師を目指すノンネイティブ教育実習生のナラティブ2016

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      日本質的心理学会第13回全国大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学川澄キャンパス
    • Year and Date
      2016-09-24
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本語教育に関連した談話研究における言語教育イデオロギー2016

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      2016年日本語教育国際研究大会(Bali-ICJLE2016)
    • Place of Presentation
      BNDCC(インドネシア,バリ島)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 第二言語の教室における「ナラティブ」の利用―日本語を学ぶ研究留学生の発表活動を例として―2016

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      日本質的心理学会第13回全国大会
    • Place of Presentation
      名古屋市立大学川澄キャンパス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 第二言語教育における口頭運用能力の枠組み―伝達能力・複言語/複文化能力・相互行為能力を中心に―2016

    • Author(s)
      義永美央子
    • Organizer
      第27回第二言語習得研究会全国大会
    • Place of Presentation
      九州大学伊都キャンパス
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 接触場面における日本語母語話者の言語管理 ―「母語」を意識化する作業を通して―2016

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2016年度言語管理研究会分科会合同研究会
    • Place of Presentation
      青山学院大学
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本語母語話者の「説明」に対する非母語話者評価の尺度開発2016

    • Author(s)
      栁田直美
    • Organizer
      2016年日本語教育国際研究大会(Bali-ICJLE2016)
    • Place of Presentation
      BNDCC(インドネシア,バリ島)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「日本語」教育観と学習観が示唆する言語教育イデオロギー2016

    • Author(s)
      嶋津百代
    • Organizer
      2016年日本語教育国際研究大会(Bali-ICJLE2016)
    • Place of Presentation
      BNDCC(インドネシア,バリ島)
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] ことばで社会をつなぐ仕事ー日本語教育者のキャリア・ガイドー2019

    • Author(s)
      義永美央子・嶋津百代・櫻井千穂他
    • Total Pages
      120
    • Publisher
      凡人社
    • ISBN
      9784893589576
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教育学の歩き方ー初学者のための研究ガイド・改訂版ー2019

    • Author(s)
      本田弘之・岩田一成・義永美央子・渡部倫子
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872596731
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 〈やさしい日本語〉と多文化共生2019

    • Author(s)
      庵功雄・岩田一成・佐藤琢三・栁田直美他
    • Total Pages
      391
    • Publisher
      ココ出版
    • ISBN
      9784866760124
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 他者とつながる外国語授業を目指してー「外国語学習のめやす」の導入と活用ー2019

    • Author(s)
      櫻井千穂(第13章執筆)
    • Total Pages
      350
    • Publisher
      三修社
    • ISBN
      9784384059274
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 母語をなくさない日本語教育は可能か-定住二世児の二言語能力ー2019

    • Author(s)
      櫻井千穂(第2章執筆)
    • Total Pages
      336
    • Publisher
      大阪大学出版会
    • ISBN
      9784872596175
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 日本語教材研究の視点2016

    • Author(s)
      義永美央子(分担執筆)
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] ニーズを踏まえた語彙シラバス2016

    • Author(s)
      渡部倫子(分担執筆)
    • Total Pages
      280
    • Publisher
      くろしお出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 接触場面の言語学ー母語話者・非母語話者から多言語話者へ2016

    • Author(s)
      御舘久里恵(分担執筆)
    • Total Pages
      388
    • Publisher
      ココ出版
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Remarks] OU日本語ひろば

    • URL

      https://ou-hiroba.jp/

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi