Development of a CALL System Focusing on Global Englishes
Project/Area Number |
16H03440
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Foreign language education
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Research Institution | Chiba University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
土肥 充 國學院大學, 教育開発推進機構, 教授 (00323428)
竹蓋 順子 千葉大学, 国際教養学部, 教授 (00352740)
与那覇 信恵 千葉大学, 国際教養学部, 准教授 (30522198)
ハリントン ルーク 千葉大学, 国際未来教育基幹, 特別語学講師 (70636274)
森川 セーラ 千葉大学, 国際教養学部, 准教授 (80506882)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥17,940,000 (Direct Cost: ¥13,800,000、Indirect Cost: ¥4,140,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,720,000 (Direct Cost: ¥4,400,000、Indirect Cost: ¥1,320,000)
Fiscal Year 2016: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
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Keywords | CALL / 英語教育 / 聴解力養成 / グローバル英語 / CALL / 非英語母国語話者 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of the present study was to develop three English CALL teaching materials which help Japanese college English learners understand global Englishes around the World. Filming was done at the University of Alabama (US), Imperial College London / Queen Mary University of London / Arts University Bournemouth (UK), and Monash University (Australia). The courseware was developed by the collaboration of Japanese English teachers and English native teachers. The developed CALL materials will be used online for the students who wish to study abroad in the world.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
千葉大学では,音声コミュニケーションの基礎能力を聴解力と捉え,米,英,加,豪でビデオ収録を行い.数多くのCALL教材を開発してきた.しかグローバル化を迎えた我が国においては,英語を母国語としない人々の英語を理解する能力の養成も急務である.外国語として英語を話す場合は,当然母国語の母音体系,子音体系,超文節音素体系,音節体系などの影響が現れ,日本人英語大学生にとってそれらを理解することは必ずしも容易なことではない.そこで本研究では米,英,豪の大学で学ぶ各国からの留学生のインタビューをもとに3種のCALL教材の開発を行った.これらのCALL教材の開発は他に例を見ない,独自のものである.
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Report
(5 results)
Research Products
(11 results)