Project/Area Number |
16H03671
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Commerce
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Research Institution | Kobe University |
Principal Investigator |
SHOJI Kenichi 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (70127372)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
三古 展弘 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (00403220)
酒井 裕規 神戸大学, 海事科学研究科, 准教授 (20612336)
水谷 文俊 神戸大学, 経営学研究科, 教授 (60263365)
水谷 淳 神戸大学, 海事科学研究科, 准教授 (60388387)
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Research Collaborator |
Nash Chris University of Leeds
Smith Andrew University of Leeds
Didier van de Velde Deft University of Technology
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2017: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,500,000 (Direct Cost: ¥5,000,000、Indirect Cost: ¥1,500,000)
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Keywords | Sustainable Transport / 交通政策 / 公的規制 / 公共交通 / 私鉄経営 / 上下分離 / 交通行動 / 社会的費用 / 交通 / 私鉄 / クルーズ船 / 交通論 / 地域乗合バス / 航空市場 / 商学 |
Outline of Final Research Achievements |
This research project examined sustainable transport policy based on the evaluations of Japanese transport policies and international comparison studies. Several interesting findings are obtained by our empirical analyses. Especially, 1) state regulations on the public utility industry tend to be captured largely by private interest theory, instead of social welfare in mind, as assumed in conventional neoclassical welfare economics; 2) there are very few conflicts and, thus, low transaction costs in the group of large private railways, as the transferring managers engage in informal communications to align the related business units before the conflicts are actualized; 3) external costs increase at an accelerated rate as traffic volume increases and total external costs for the entire motorway network are about 823,128 million yen (about 0.2% of Japan’s GDP).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
わが国の公共交通政策が採算性(したがって内部補助)に依存していることが,社会的共通資本である地域公共交通の持続可能性を危うくしていることや,政府規制が厚生経済学で想定されているような厚生改善のためにあるとは言い難いこと,私鉄経営の効率性と組織内の人事異動の価値を明らかにすることができた。これらは,持続可能な交通に関する学術的解明に貢献しているだけではなく,今後わが国が新たな政策パラダイムへ移行する際に重要なポイントとなる,公民の役割分担の検討にとって貴重な示唆を与えるものである。
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