• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing Training Program for Admission officers

Research Project

Project/Area Number 16H03761
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Natsume Tatsuya  名古屋大学, 高等教育研究センター, 教授 (10281859)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大塚 雄作  独立行政法人大学入試センター, 独立行政法人大学入試センター, 名誉教授 (00160549)
中島 英博  名古屋大学, 高等教育研究センター, 准教授 (20345862)
丸山 和昭  名古屋大学, 高等教育研究センター, 准教授 (20582886)
林 篤裕  名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (70189637)
吉永 契一郎  金沢大学, 高等教育開発・支援系, 教授 (70313492)
齋藤 芳子  名古屋大学, 高等教育研究センター, 助教 (90344077)
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥15,990,000 (Direct Cost: ¥12,300,000、Indirect Cost: ¥3,690,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,200,000 (Direct Cost: ¥4,000,000、Indirect Cost: ¥1,200,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,240,000 (Direct Cost: ¥4,800,000、Indirect Cost: ¥1,440,000)
Keywords入試専門職 / アドミッション・オフィサー / 大学入試 / 大学入試改革 / 高大接続 / 専門職養成 / 専門職養成プログラム / 大学入学者選抜 / 高大接続改革 / 入試担当専門職 / 大学専門職 / 入試業務担当教職員 / 教職員能力開発 / 大学入学者選抜方法 / 大学教育改革 / アドミッションポリシー / アドミッションオフィサー / 入試改革 / 入試専門職員 / 入試業務専門職 / 入試業務専門職養成
Outline of Final Research Achievements

This study examines if it is possible to employ the personnel specialized (Admissions officers) for the organizing the entrance examination and articulation between high schools and universities. It also develops the training programs for specialized personnel.
It brought the findings as follows. 1)Many universities want admissions officers who have specialized knowledge and skills. Because they have to introduce new methods of entrance examination to adapt the changes of high school students' academic knowledge and skills. 2)National universities established admission centers and recruited admissions officers using the Government subsidy. 3)It is necessary to realize the collaboration among admissions officers as well as faculty members, because there are a lot of works of entrance examination and activities for the articulation between high schools and universities. 4)Training programs should be organized for admissions officers as well as faculty members to enhance their activities.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学では推薦入試やAO入試による入学者比率が増加、一般選抜の改革が進んでいる。これらの事態への対処には高度な知識・スキルを有する専門職の設置が求められている。しかし、従来の調査・研究では、彼らの業務内容、勤務実態、専門性形成の初期教育や継続教育の内容は必ずしも明らかにされてこなかった。本研究の意義は、以下の点にある。①上記の実態をふまえて、全国の主要大学のアドミッション部門に勤務する専門教職員を対象に聞き取り調査およびアンケート調査を実施したこと、②これを通じて把握した教職員のニーズに対応した養成プログラムの内容を検討し、助成期間中にセミナーを11回開催し参加者にプログラムを提供したこと。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] フランスにおける進路指導専門職の専門性をめぐる攻防2019

    • Author(s)
      夏目達也
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 19号 Pages: 115-137

    • NAID

      120006600440

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アドミッションセンターにおける大学教員の仕事とキャリア -国立大学の教員に対する聞き取り調査の結果から-2019

    • Author(s)
      丸山和昭、齋藤芳子、夏目達也
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 19号 Pages: 335-348

    • NAID

      120006600449

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校教員から見た大学による高校訪問2019

    • Author(s)
      中島英博
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 19号 Pages: 99-114

    • NAID

      120006600439

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] フランスの大学における高大接続の取組と教育改革2018

    • Author(s)
      夏目達也
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 18号 Pages: 139-160

    • NAID

      120006425588

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アドミッション・オフィスの機能と役割 -多面的・総合的評価を実現するために-2018

    • Author(s)
      林 篤裕
    • Journal Title

      名古屋高等教育研究

      Volume: 18号 Pages: 39-53

    • NAID

      120006425585

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Presentation] フランスにおける進路指導専門職の専門性をめぐる攻防2018

    • Author(s)
      夏目達也
    • Organizer
      日本教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスの大学における職業教育拡充政策の現状2018

    • Author(s)
      夏目達也
    • Organizer
      日本産業教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスにおける高大接続と大学教育の改革2017

    • Author(s)
      夏目達也
    • Organizer
      フランス教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] フランスの職業高校における高等教育進学者増加とその対策2017

    • Author(s)
      夏目達也
    • Organizer
      日本産業教育学会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi