The Development of Procee Standard for School Mathematics for the Nest Generations
Project/Area Number |
16H03792
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Education on school subjects and activities
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Research Institution | University of Tsukuba |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
清野 辰彦 東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (00550740)
宮崎 樹夫 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (10261760)
清水 静海 帝京大学, 教育学部, 教授 (20115661)
太田 伸也 東京学芸大学, 教育学部, 教授 (50322920)
岩田 耕司 福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)
清水 宏幸 山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (80562446)
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Research Collaborator |
KASAI ken-ichi
MIZUTANI naoto
INAGAKI etsuko
SATOU toshihito
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
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Keywords | 数学教育 / スタンダード / 数学的プロセス / 学力調査 / 数学的活動 / 関数 / 日常事象の数学化 / 学校数学 / カリキュラム / 数学的問題解決過程 / 数学 / プロセススタンダード / 学習指導要領 / オープンエンドアプローチ |
Outline of Final Research Achievements |
Th aim of this study is to develop a framework for the studying higher ordered goal in mathematics education for the development a process standard for the next generations by a theoretical consideration of setting and assessing the higher ordered goal as well as practical approach to develop instructional materials and use of them in mathematics classrooms. The current study proposed a framework for process standard with a focus on both the process of formulating real world problems into mathematics and of mathematizing mathematical problems.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来は数学的内容の領域を中心に構造化されてきた数学教育の目標論、内容論に対し、本研究は、数学教育研究の国際的動向を考慮に入れて、数学的プロセスに焦点化したスタンダードの開発行うことで、我が国の算数・数学の教育課程の改善を意図し、併せて数学的プロセスの観点から構築される算数・数学の学力調査の枠組みを提案するものである。このことは、「資質・能力」論に基づいて検討されてきた新学習指導要領に基づく教育実践に対する具体的な指針を示すとともに、育成を目指す資質・能力を中核とする数学の学力論と評価論に対し、数学的プロセスを規範的にとらえる目標論の立場から枠組みを提供することで貢献する意義をもつ。
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Report
(4 results)
Research Products
(29 results)