• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Development of Procee Standard for School Mathematics for the Nest Generations

Research Project

Project/Area Number 16H03792
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (B)

Allocation TypeSingle-year Grants
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

SHIMIZU Yoshinori  筑波大学, 人間系, 教授 (90226259)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清野 辰彦  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (00550740)
宮崎 樹夫  信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (10261760)
清水 静海  帝京大学, 教育学部, 教授 (20115661)
太田 伸也  東京学芸大学, 教育学部, 教授 (50322920)
岩田 耕司  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)
清水 宏幸  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (80562446)
Research Collaborator KASAI ken-ichi  
MIZUTANI naoto  
INAGAKI etsuko  
SATOU toshihito  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥17,680,000 (Direct Cost: ¥13,600,000、Indirect Cost: ¥4,080,000)
Fiscal Year 2018: ¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2017: ¥5,980,000 (Direct Cost: ¥4,600,000、Indirect Cost: ¥1,380,000)
Fiscal Year 2016: ¥6,890,000 (Direct Cost: ¥5,300,000、Indirect Cost: ¥1,590,000)
Keywords数学教育 / スタンダード / 数学的プロセス / 学力調査 / 数学的活動 / 関数 / 日常事象の数学化 / 学校数学 / カリキュラム / 数学的問題解決過程 / 数学 / プロセススタンダード / 学習指導要領 / オープンエンドアプローチ
Outline of Final Research Achievements

Th aim of this study is to develop a framework for the studying higher ordered goal in mathematics education for the development a process standard for the next generations by a theoretical consideration of setting and assessing the higher ordered goal as well as practical approach to develop instructional materials and use of them in mathematics classrooms. The current study proposed a framework for process standard with a focus on both the process of formulating real world problems into mathematics and of mathematizing mathematical problems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来は数学的内容の領域を中心に構造化されてきた数学教育の目標論、内容論に対し、本研究は、数学教育研究の国際的動向を考慮に入れて、数学的プロセスに焦点化したスタンダードの開発行うことで、我が国の算数・数学の教育課程の改善を意図し、併せて数学的プロセスの観点から構築される算数・数学の学力調査の枠組みを提案するものである。このことは、「資質・能力」論に基づいて検討されてきた新学習指導要領に基づく教育実践に対する具体的な指針を示すとともに、育成を目指す資質・能力を中核とする数学の学力論と評価論に対し、数学的プロセスを規範的にとらえる目標論の立場から枠組みを提供することで貢献する意義をもつ。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • 2016 Annual Research Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2018 2017 2016

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Acknowledgement Compliant: 4 results) Presentation (10 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 「日常事象の数学化」の改訂学習指導要領における位置づけ-「道具箱」の問題を事例として2018

    • Author(s)
      太田伸也
    • Journal Title

      日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 205-208

    • NAID

      40022278175

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新しい教育課程における数学的プロセスの位置付け-領域「関数」における統合的に考えることに着目して-2018

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 193-196

    • NAID

      120007035473

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校算数科と中学校数学科の学習指導要領改訂における成果と課題2018

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 187-192

    • NAID

      120007100261

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「現実の世界」と「数学の世界」を繋ぐ見方に関する一考察-「みなす」見方を拡げる教材-2018

    • Author(s)
      清野辰彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 179-184

    • NAID

      40022278027

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学的プロセスを評価する問題の枠組み-全国学力・学習状況調査「活用」の問題作成の枠組みをもとに-2018

    • Author(s)
      清水宏幸
    • Journal Title

      日本数学教育学会第6回春期研究大会論文集

      Volume: 1 Pages: 197-204

    • NAID

      40022278143

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「資質・能力」論で数学教育はどう変わるのか-算数・数学科の教育課程改革と高大接続システム改革の動向-2018

    • Author(s)
      清水美憲
    • Journal Title

      教室の窓

      Volume: 55 Pages: 14-17

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学的活動の「数学」の意味を問い直す─なぜ算数科で「数学的活動」なのか─2017

    • Author(s)
      清水美憲
    • Journal Title

      算数授業研究

      Volume: 113 Pages: 4-5

    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「日常的な事象の数学化」における多様な定式化を数学的な質についての一考察2016

    • Author(s)
      太田伸也
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: なし Pages: 229-236

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 数学的事象に関する課題探究を実現する学力の特定2016

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: なし Pages: 237-242

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 複数の事象の関係を統合する過程の分析2016

    • Author(s)
      岩田耕司・清水美憲
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: なし Pages: 243-248

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 問題解決のために構想を立て、実践し評価・改善する力の育成ー全国学力・学習状況調査における評価・改善する力を図る問題に焦点を当てて2016

    • Author(s)
      清水宏幸
    • Journal Title

      日本数学教育学会第4回春期研究大会論文集

      Volume: なし Pages: 249-255

    • Related Report
      2016 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 学校数学におけるカリキュラム改革の基底2018

    • Author(s)
      清水美憲, 宮崎樹夫, 岩田耕司, 清水宏幸, 太田伸也, 清水静海
    • Organizer
      日本数学教育学会第6回春期研究大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 主体的・対話的で深い学びと教材開発~算数・数学科のこれから~2018

    • Author(s)
      太田伸也
    • Organizer
      日本教材学会関東甲信越支部平成29年度研究会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的プロセス論からみた教育課程の構成と学力評価の枠組みの構築2017

    • Author(s)
      清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会第5回春期研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的なプロセスに基づく学力の評価に関する研究:「思考力・判断力・表現力等」に関する評価枠組みの提案2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会第5回春期研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 領域固有な方法知を生成しようとする態度を養うタスクデザイン2017

    • Author(s)
      宮崎樹夫, 茅野公穂, 小松孝太郎, 松永泰幸, Bokhove, C., Leung, A., Mok, I.
    • Organizer
      日本科学教育学会年会2017
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的モデル化能力の同定に関する一考察2017

    • Author(s)
      清野辰彦
    • Organizer
      日本数学教育学会第5回春期研究大会
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] 「日常的な事象の数学化」における多様な定式化を数学的な質についての一考察2016

    • Author(s)
      太田伸也
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学的事象に関する課題探究を実現する学力の特定2016

    • Author(s)
      宮崎樹夫
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 複数の事象の関係を統合する過程の分析2016

    • Author(s)
      岩田耕司・清水美憲
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Presentation] 問題解決のために構想を立て、実践し評価・改善する力の育成ー全国学力・学習状況調査における評価・改善する力を図る問題に焦点を当てて2016

    • Author(s)
      清水宏幸
    • Organizer
      日本数学教育学会第4回春期研究
    • Place of Presentation
      埼玉大学
    • Year and Date
      2016-06-12
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 新しい数学教育の理論と実践(担当:第6章 幾何分野に関する内容構成〔中・高〕2 中学校における図形の証明)2018

    • Author(s)
      宮﨑樹夫
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      ミネルバ書房
    • ISBN
      4623084299
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 主体的・対話的に深く学ぶ算数・数学教育:コンテンツとコンピテンシーを見据えて(数学的リテラシー論の源流と現在ー世界の動向と日本の課題, pp. 36-54)2018

    • Author(s)
      清水美憲
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      ミネルバ書房
    • ISBN
      9784623083367
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] School Mathematics Curriculum Reforms: Challenges, Changes and Opportunities, Conference Proceedings of the Twenty-fourth ICMI Study. University of Tsukuba, 20182018

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu & Renuka Vithal
    • Total Pages
      587
    • Publisher
      University of Tsukuba
    • ISBN
      9784924843936
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Book] 数学教育学の礎と創造2017

    • Author(s)
      清水美憲,太田伸也, 清野辰彦,藤井斉亮,高橋昭彦,中野博之,田中義久,畠山佳子,亘理史子,早川健他
    • Total Pages
      358
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491034447
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 平成29年版小学校新学習指導要領ポイント総整理算数2017

    • Author(s)
      清水美憲・斎藤一弥編著
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491034447
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] 「資質・能力」を育成する算数科授業モデル2017

    • Author(s)
      清野辰彦,大野桂,樋口万太郎,高橋丈夫,前田一誠,山本大貴,早川健,久下谷明,髙橋正英,久保田健祐,岡部寛之,木下幸夫,平川賢,松山起也,森本隆史,小谷祐二郎,河内麻衣子,瀧ヶ平悠史,加固希支男,越後佳宏,岩本充弘,北島茂樹,青山尚司,志田倫明
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761922955
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Book] Essential Mathematics for the Next Generation: What and How Students Should Learn. (担当:The place of “mathematical methods” in the mathematics curriculum in the next generation. (pp. 12-28))2017

    • Author(s)
      Yoshinori Shimizu
    • Total Pages
      175
    • Publisher
      Tokyo Gakugei University Press
    • Related Report
      2016 Annual Research Report
  • [Book] 新算数教育研究会編『算数の本質に迫るアクティブ・ラーニング』(担当:「数学のよさに気づき、思考や行為を改善し続ける態度をはぐくむ」)2016

    • Author(s)
      清水美憲
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2016 Annual Research Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi