Project/Area Number |
16H05564
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Section | 一般 |
Research Field |
Fundamental nursing
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Research Institution | Kyoto University |
Principal Investigator |
Kazuko Nin 京都大学, 医学研究科, 教授 (40243084)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
竹之内 沙弥香 京都大学, 医学研究科, 特定講師 (00520016)
浦西 友樹 大阪大学, サイバーメディアセンター, 准教授 (00533738)
黒田 知宏 京都大学, 医学研究科, 教授 (10304156)
林田 麗 畿央大学, 健康科学部, 准教授 (10342221)
内藤 知佐子 京都大学, 医学研究科, 助教 (10405053)
山口 曜子 大阪市立大学, 大学院看護学研究科, 教授 (50381918)
川上 祐子 岐阜医療科学大学, 看護学部, 講師 (80758582)
大西 弘高 東京大学, 大学院医学系研究科(医学部), 講師 (90401314)
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Research Collaborator |
YOKOTA Kayo
OKURA Mizuyo
MURAUCHI Chiyo
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥14,300,000 (Direct Cost: ¥11,000,000、Indirect Cost: ¥3,300,000)
Fiscal Year 2018: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2016: ¥7,540,000 (Direct Cost: ¥5,800,000、Indirect Cost: ¥1,740,000)
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Keywords | 生活習慣病 / 糖尿病 / 教育モデル / シミュレーション / Virtual Reality / 看護学 / 看護技術 / 看護教育 / バーチャルリアリティ / 足病変 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, using virtual reality (VR) technology, we aimed to develop an education model for assessing high risk foot lesions, to use in training nurses who provide diabetes-related preventive foot care. Responsible for planning, coordination and generalization of the whole, three groups were created: VR training system development; education model velopment; diabetes preventive foot care experts. The VR training system was developed with continuous information exchange, the equipment maintenance and simulation carried out, and trials were completed by experts. At the same time, our team developed an educational model, packaging educational content and clinical ability evaluation that incorporated a VR training system. Created and evaluated models were ranked according to three categories of high, medium and low difficulty.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
明確化されたリスク要因別の患者像に基づいて独自のVR訓練システムを作成し、教育モデルを開発使用と試みたものである。VRにより再現された多様な糖尿病足病変ハイリスク状態を想定した教育モデルにより繰り返しトレーニングでき、看護師のアセスメント能力向上と対応の遅れによる医療事故防止に貢献でき、臨床的意義があったと考える。
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