Dynamic transportation modelling with mobile sensing technologies
Project/Area Number |
16H06102
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Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (A)
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Allocation Type | Single-year Grants |
Research Field |
Civil engineering project/Traffic engineering
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Research Institution | The University of Tokyo |
Principal Investigator |
Kusakabe Takahiko 東京大学, 空間情報科学研究センター, 准教授 (80604610)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥21,580,000 (Direct Cost: ¥16,600,000、Indirect Cost: ¥4,980,000)
Fiscal Year 2019: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2018: ¥5,460,000 (Direct Cost: ¥4,200,000、Indirect Cost: ¥1,260,000)
Fiscal Year 2017: ¥6,630,000 (Direct Cost: ¥5,100,000、Indirect Cost: ¥1,530,000)
Fiscal Year 2016: ¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
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Keywords | 交通工学・国土計画 / 高度道路交通システム(ITS) / 交通調査 / 交通シミュレーション / 高度道路交通システム(ITS) / センサーネットワーク / ITS |
Outline of Final Research Achievements |
The aim of this study is to develop a dynamic transport network model based on activity-based models that describe the mutual dependence of travel behavior and transport systems. The model relies on the wide-range and long-term transport behavior data in order to represent spatial-temporal variance. This study designs an observation system of detailed travel behavior and performed empirical surveys. Analyses with multi-agent simulation were conducted with detailed travel behavior data that is applicable to the proposed survey data.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
次世代モビリティが関連する交通計画で必要な、詳細な交通ネットワークの現象を記述するためには、長期間の観測をシステム全体で行うことが理想的である。しかし、このような観測網構築することは現実的には非常に困難であり、従来、時間断面・空間断面を限定した観測方法が行われている。本研究の成果は、これまで調査が難しかった中山間地域の高齢者の交通行動や、都市での詳細な交通需要を把握したうえで、シミュレーション等による定量評価が可能なフレームワークを構築したことに意義がある。
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Report
(5 results)
Research Products
(26 results)