When praises resonate: clarification through multitiered annotation to counseling dialogs
Project/Area Number |
16K00202
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Cognitive science
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Research Institution | Tohoku Institute of Technology (2017-2018) Yamagata University (2016) |
Principal Investigator |
Inoue Masashi 東北工業大学, 工学部, 准教授 (50390597)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
花田 里欧子 東京女子大学, 現代教養学部, 准教授 (10418585)
古山 宣洋 早稲田大学, 人間科学学術院, 教授 (20333544)
入野 俊夫 和歌山大学, システム工学部, 教授 (20346331)
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Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 対話 / 臨床心理 / カウンセリング / アノテーション / 誉め / 褒め / ミスコミュニケーション / 齟齬 / 技法 / 心的状態 / コーパス / マルチモーダル / 認知モデル |
Outline of Final Research Achievements |
In situations where problem solving is attempted by dialogue such as counseling, miscommunications become a problem. In counseling, various techniques are used to solve clients’ problems. One of such techniques is compliment that involves praises of some aspects of clients. In order to clarify the causes of success and failure of the compliment method, we annotated the database of counseling dialogue with the labels of the basic functions of the dialogue. Also, we developed a procedure for annotating compliments in counseling.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は,カウンセリングにおける褒める技法の成否という具体的な現象の性質を明らかにすることにより,情報の発信者の意図と情報の受信者の解釈との齟齬の生起という,人間の認知とコミュニケーションにおける基本的な問題を理解するための手がかりを提供するという,学術的な意義がある.さらに,得られた知見が対話システムといった,コミュニケーション技術の向上に活用されうる点,カウンセラーの訓練における根拠を提供することでその効果を高めうる点で,社会的な意義がある.
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Report
(4 results)
Research Products
(18 results)