Effects of Support for Local Performing Arts Legacy Using MR and VR
Project/Area Number |
16K00262
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Human interface and interaction
|
Research Institution | Tohoku University |
Principal Investigator |
Sato Katsumi 東北大学, 教育学研究科, 准教授 (40611182)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
渡部 信一 東北大学, 教育学研究科, 教授 (50210969)
薄井 洋子 東北学院大学, 英語教育センター, 助教 (50756046)
|
Project Period (FY) |
2016-04-01 – 2019-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2018)
|
Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
|
Keywords | VR / 郷土芸能 / モーションキャプチャ / VR / バーチャルリアリティ / ICT |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we recorded local performing art by using motion capture. We created the VR Applications to support the legacy of local arts and evaluated them. It was found that using advanced technology could increase motivation. In addition, in order to clarify the problems of using VR for practice, we requested a person, who had the dancing experience, to wear an HMD and dance while watching the image on the VR space. As a result, although there were problems such as weight, it was suggested that it was effective for practice.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
我々のこれまでの研究からCGアニメーションの活用が舞踊の上達に役立つことが明らかとなっていた。加えてCG化されることにより「上達したいと考える」など学習意欲・意識が向上することも示唆されていた。反面、これまでの研究ではCGアニメーションを画面上に表示させてきたため臨場感に欠ける、本当の大きさがわからないといった問題点も指摘されていた。 そこでこれまでの研究を発展させ、特にVRを活用し芸能の継承の支援を行った。その結果、練習にVRが使える可能性があること、またVRをはじめとした先端的なテクノロジーを郷土芸能に活用することで、今後も続けていこうとする継続への意識が高まることが示唆された。
|
Report
(4 results)
Research Products
(14 results)