• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing an Environment for Continuous Reflective Practice in Active Learning

Research Project

Project/Area Number 16K00492
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionTokoha University

Principal Investigator

KIKUKAWA Isao  常葉大学, 社会環境学部, 准教授 (10440611)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsアクティブラーニング / ラーニングデザイン / 授業設計支援 / 学習支援 / システム開発 / リフレクション支援ツール / ICTを活用した授業実践 / LMS / 省察的実践モデル / eポートフォリオ / 教育工学 / 情報システム / 学習支援システム
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop an environment for continuous reflective practice in active learning. Therefore, we implemented a system to support the progress of active learning. We name it “Dynamic LMS (DLMS)”. We also developed "RePraCard", a reflection support tool that can be used with DLMS. The effectiveness of DLMS was shown from the results of class practice using DLMS. In addition, it was confirmed from the RePraCard trial result that all users (7 students) recognized that "RePraCard is useful for self-reflection".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年,大学等の授業では,効果的なアクティブラーニングの実現に向け,①一斉学習・個別学習・グループ学習が有機的に構造化された学習,②授業内・外の活動が密接に連動した学習,③省察的な学習,といった学習活動を授業に取り入れることが求められているが,既存の学習支援システムは,上記①~③に対する支援が部分的・断続的にしか行えていなかった.そこで,本研究では,上記①~③をシームレスに支援可能なシステムを開発し,これらを活用した授業の設計・実践を行い,学会等で得られた知見を発表してきた.これにより,本研究では,効果的なアクティブラーニング型授業を探求する際に有用な情報を提供できたと考えている.

Report

(5 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2020 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (13 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] リフレクション支援ツール「RePraCard」の提案2020

    • Author(s)
      喜久川功, 安藤博文, 内田智秀
    • Journal Title

      日本教育工学会2020年春季全国大会(第36回大会)プログラム集

      Volume: - Pages: 131-132

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランス語教育におけるデジタル教材の活用 ―授業実践報告と展望―2019

    • Author(s)
      有富智世, 喜久川功, 安藤博文, 内田智秀, 服部悦子, 山田敏之
    • Journal Title

      関西フランス語教育研究会 RENCONTRES

      Volume: 33 Pages: 57-61

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業内外連動型学習をアシストするLMSにおけるリフレクション支援機能2019

    • Author(s)
      喜久川功, 北彩乃, 北川興輔, 杉浦寛
    • Journal Title

      教育システム情報学会第44回全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 223-224

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランス語Web教材の学習活動支援ツール ―写真描写問題とアクティブラーニング―2019

    • Author(s)
      有富智世, 喜久川功
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: 34(4) Pages: 19-22

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] フランス語の基礎力検証に有効なデジタル教材のeポートフォリオ2018

    • Author(s)
      有富智世,喜久川功
    • Journal Title

      日本教育工学会研究報告集

      Volume: JSET 18-4 Pages: 49-52

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 初修フランス語のデジタル教材における学習活動支援「メッセージ機能」の設計2018

    • Author(s)
      喜久川功,有富智世
    • Journal Title

      教育システム情報学会第43回全国大会講演論文集

      Volume: - Pages: 179-180

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業内活動と自主学習を活性化する学習支援ツールの一体化 -デジタル教科書・デジタル教材・eポートフォリオ・教材ダウンロード-2018

    • Author(s)
      有富智世,喜久川功,安藤博文,内田智秀,服部悦子,山田敏之
    • Journal Title

      関西フランス語教育研究会 RENCONTRES

      Volume: 32-2 Pages: 11-15

    • NAID

      40021736523

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Developing a Framework to Support Designing of Active Learning Class2017

    • Author(s)
      Isao Kikukawa, Chise Aritomi, Shoichi Nakamura, Youzou Miyadera
    • Journal Title

      Studies in Computational Intelligence (SCI)

      Volume: Vol. 721 Pages: 137-149

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] アクティブラーニング型授業におけるダイナミックな学習展開を支援するLMSを活用した授業実践2017

    • Author(s)
      喜久川功,有富智世,中村勝一,宮寺庸造
    • Journal Title

      教育システム情報学会, 「第42回全国大会講演論文集」

      Volume: - Pages: 473-474

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業内外連動型学習に対する受講者の評価2017

    • Author(s)
      喜久川功,有富智世,中村勝一,宮寺庸造
    • Journal Title

      日本教育工学会, 「第33回全国大会講演論文集」

      Volume: - Pages: 857-858

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] Class Designing Method and Implementation for Promoting Active Learning: Four-quadrant AL Designing Method and Dynamic LMS2017

    • Author(s)
      Isao Kikukawa, Chise Aritomi, Shoichi Nakamura, Youzou Miyadera
    • Journal Title

      Information Engineering Express

      Volume: Vol. 3, No 4 Pages: 67-76

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ラーニングデザイン実践環境を活用した授業内外連動型学習の試み2016

    • Author(s)
      喜久川功,有富智世,中村勝一,宮寺庸造
    • Journal Title

      教育システム情報学会「第41回全国大会講演論文集」

      Volume: - Pages: 335-336

    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Journal Article] Development of a LMS with Dynamic Support Functions for Active Learning2016

    • Author(s)
      Isao Kikukawa, Chise Aritomi, Youzou Miyadera
    • Journal Title

      Computer and Information Science, Studies in Computational Intelligence (SCI)

      Volume: 656 Pages: 103-117

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] フランス語学習支援教材「写真描写問題」 ―試作と運用―2020

    • Author(s)
      有富智世, 喜久川功
    • Organizer
      e-Learning教育学会(第18回研究大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] フランス語教育とICT活用 ―アクティブラーニング導入のために―2020

    • Author(s)
      有富智世, 喜久川功, 内田智秀, 服部悦子
    • Organizer
      関西フランス語教育研究会(第34回大会)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] フランス語教育におけるデジタル教材の活用 ―授業実践報告と展望―2019

    • Author(s)
      有富智世,喜久川功,内田智秀,服部悦子,山田敏之
    • Organizer
      関西フランス語教育研究会 RPK 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 共有可能な授業実践と自主学習を想定したICT活用の「語学教育・教材開発」と方策2019

    • Author(s)
      有富智世,喜久川功
    • Organizer
      e-learning教育学会 第17回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] フランス語の基礎力検証に有効なデジタル教材のeポートフォリオ2018

    • Author(s)
      有富智世,喜久川功
    • Organizer
      日本教育工学会 2018年度研究会(No. 18-4)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 初修フランス語のデジタル教材における学習活動支援「メッセージ機能」の設計2018

    • Author(s)
      喜久川功,有富智世
    • Organizer
      教育システム情報学会 第43回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Developing a Framework to Support Designing of Active Learning Class2017

    • Author(s)
      Isao Kikukawa, Chise Aritomi, Shoichi Nakamura, Youzou Miyadera
    • Organizer
      18th IEEE/ACIS International Conference : SNPD 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業におけるダイナミックな学習展開を支援するLMSを活用した授業実践2017

    • Author(s)
      喜久川功,有富智世,中村勝一,宮寺庸造
    • Organizer
      教育システム情報学会 第42回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業内外連動型学習に対する受講者の評価2017

    • Author(s)
      喜久川功,有富智世,中村勝一,宮寺庸造
    • Organizer
      日本教育工学会 第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ラーニングデザイン実践環境を活用した授業内外連動型学習の試み2016

    • Author(s)
      喜久川功,有富智世,中村勝一,宮寺庸造
    • Organizer
      教育システム情報学会第41回全国大会
    • Place of Presentation
      帝京大学・宇都宮キャンパス
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] Development of a LMS with Dynamic Support Functions for Active Learning2016

    • Author(s)
      Isao Kikukawa, Chise Aritomi, Youzou Miyadera
    • Organizer
      15th IEEE/ACIS International Conference on Computer and Information Science
    • Place of Presentation
      岡山コンベンションセンター
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] なびふらんせ2-フランス世界遺産をめぐる-フランス語学習サポート教材Web〈なびふらんせ〉・ポートフォリオ付き2019

    • Author(s)
      有富智世,安藤博文,内田智秀,喜久川功,服部悦子
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      朝日出版社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi