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Proposal of a serious game that triggering the change of eating behavior

Research Project

Project/Area Number 16K00509
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Entertainment and game informatics 1
Research InstitutionKanagawa Institute of Technology

Principal Investigator

KOSAKA TAKAYUKI  神奈川工科大学, 情報学部, 准教授 (10367451)

Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsシリアスゲーム / ゲーミフィケーション / 食育 / 実世界型シリアスゲーム / 偏食克服 / バーチャルリアリティ / エンタテインメント
Outline of Final Research Achievements

We developed a serious game that changes children's eating behavior. To clear the game, a game player can not proceed the story of the game without actually eating the designated vegetables that children dislike, such as green peppers and carrots. By changing the storyline of the game according to the mastication frequency, increase of such frequency can also be expected. By using this system, it may be possible to overcome an unbalanced diet. As a result of this game, eighty percent of children who had an unbalanced diet resulted in eating the vegetables. From this, it was possible to show the possibility of triggering the change of eating behavior by using the game as bait.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本システムを用いることで必ず偏食が改善させるわけではないが、ゲームを通じて嫌いな飲食物を摂取する「きっかけ作り」が可能ではないかと考えている。好き嫌いの多くは過去の経験から「自分は食べられない」という思い込みであり、少しのきっかけから「食べられる」「食べられた」へと変化することが多い。本システムを用いることで、「ゲームをプレイしていたら、嫌いなものでも食べられた」という自信を持つことができる可能性があり、偏食を克服するきっかけづくりを提供できるのではないかと考える。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2017 2016

All Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] Monster Cleaner: a serious game to learn cleaning2017

    • Author(s)
      Takayuki Kosaka,Mitsunori Matsushita
    • Organizer
      Laval Virtual2017 revolution
    • Place of Presentation
      Laval Virtual2017 (France)
    • Year and Date
      2017-03-25
    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 偏食改善および咀嚼増加を目的としたゲームシステムの開発2016

    • Author(s)
      片桐裕規,谷中俊介,二階雅弘,小坂崇之
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2016論文集
    • Place of Presentation
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2016
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 咀嚼回数増加のきっかけ作りを目的としたゲームシステムの提案2016

    • Author(s)
      熊谷彩華,谷中俊介,二階雅弘,小坂崇之
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2016論文集
    • Place of Presentation
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2016
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 妖怪クリーナーズ:現実世界の掃除をゲームコンテンツにしたシリアスゲームの提案2016

    • Author(s)
      小坂崇之
    • Organizer
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2016論文集
    • Place of Presentation
      エンタテインメントコンピューティングシンポジウム2016
    • Year and Date
      2016-11-05
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

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