• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Instruction to develop students' spatial concept- utilized a pipegram-

Research Project

Project/Area Number 16K00946
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Tachibana Masao  岩手大学, 教育学研究科, 教授 (00390576)

Research Collaborator YAMAMOTO Ichimi  
SATO Makoto  
KIKUCHI Shinobu  
FUJII Masafumi  
SASAKI Wataru  
CHIBA Shinobu  
MIYATA Naoya  
TAMURA Takazumi  
SATO Hiroyuki  
FUJIWARA Hidefumi  
NARAKI Kohei  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2016: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Keywordsパイプグラム / 空間概念 / 空間図形 / 算数・数学教育
Outline of Final Research Achievements

I utilized the model (pipegram) and studied of the instruction which develop spatial concept. I performed the lesson in the 4th grade of an elementary school, and the 1st grade of a junior high school.After the lesson, I conducted investigation about a spatial concept, and analyzed the result.Things understood that it is effective to perform the lesson which utilized the pipegram from the analysis result.I announced in the paper about study. I performed many lectures and released the result of study.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今回の研究から,実物教材が児童生徒の空間概念の育成に有効であることが明らかになった。これまでは,空間図形の学習が教科書を使った2次元の世界で進められていたことが空間概念を育成に大きな障害になっていた可能性を見いだせた。また,この研究で,教師と児童生徒の認識に齟齬がある可能性も見いだせた。それは,調査問題を解答する際に,空間図形の関係を答える問題に,平面図形の関係を答えている児童生徒がいることである。それは,児童生徒の問題に対する捉え方と,教師の捉え方が違っていたことが明らかになったことにより,今後の指導の在り方を示唆することができた。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 2016

All Journal Article (5 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 算数・数学科の授業改善~発展的な学習の視点から~2019

    • Author(s)
      立花 正男
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 3 Pages: 91109-91109

    • NAID

      120006620531

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 空間概念を育成する指導Ⅲ2018

    • Author(s)
      立花 正男
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 2 Pages: 135143-135143

    • NAID

      120006457629

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 多面体の指導における数学的活動Ⅱ~パイプグラムの有効性~2018

    • Author(s)
      立花 正男
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科研究年報

      Volume: 2 Pages: 145153-145153

    • NAID

      120006457630

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 空間概念を育成する指導(Ⅲ)2018

    • Author(s)
      立花正男
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科年報

      Volume: 2 Pages: 135-144

    • NAID

      120006457629

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 多面体の指導における数学的活動(Ⅱ)2018

    • Author(s)
      立花正男 佐々木亘
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科年報

      Volume: 2 Pages: 145-154

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 根拠に基づき数学的に判断する力を高める指導~「パイプグラム」を活用した空間図形の指導を通して~2018

    • Author(s)
      藤井 雅文,佐々木 亘
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 根拠に基づき数学的に判断する力を高める指導~「パイプグラム」を活用した空間図形の指導を通して ~2017

    • Author(s)
      藤井雅文
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 見取図の読み取りの児童生徒の実態と指導の改善~パイプグラムの有効性~2017

    • Author(s)
      立花正男
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童生徒の空間概念の把握についての一考察2016

    • Author(s)
      立花正男
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      弘前市 弘前大学
    • Year and Date
      2016-10-29
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 第4学年における空間概念を育てる指導の工夫~パイプグラムを用いた指導を通して~2016

    • Author(s)
      菊池信夫
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜市 岐阜大学教育学部附属小学校
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的根拠に基づき判断する力を高める指導の工夫~「パイプグラム」を活用した空間図形の指導を通して~2016

    • Author(s)
      藤井雅文
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Place of Presentation
      岐阜市 岐阜市立青山中学校
    • Year and Date
      2016-08-03
    • Related Report
      2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi