• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Curriculum Bridging Elementary and Secondary Mathematics on the Basis of the Variable Concept

Research Project

Project/Area Number 16K00954
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionJoetsu University of Education

Principal Investigator

Nunokawa Kazuhiko  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60242468)

Research Collaborator Isono Masato  
Aoyagi Jun  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2016: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords変数 / 小学校算数 / 中学校数学 / 数量関係 / 文字式 / 方程式 / 関数 / 変量 / 算数教育 / 数学教育
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to construct a principle which makes it possible to develop a curriculum bridging learning multiplicative structures at elementary school level and learning algebra at secondary school level. The analysis of previous researches, the current curriculum in Japan, and teaching and learning processes in mathematics lessons from the viewpoint of the variable concept, showed that such curriculum should include (a) to reconceptualize learning multiplicative structures in terms of description of variable quantities of objects-of-thought; (b) to shift from description of variable quantities or the use of variable at meta-level to the use of variable at object-level; (c) to make this shift explicit to students and to maintain the classroom discourse where variables are at object-level.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校高学年から中学校にかけての算数・数学の指導に関して、学習者の理解の困難については具体的場面を利用することで学習者が取り組みやすくするという方向の提案が多いが、本研究はそうした提案とは方向性を異にし、具体的場面を用いた学習から数学的概念自体を対象とした学習への移行という観点からカリキュラムを吟味したり、そうした移行を意図的に生じさせるようなカリキュラムを構成したりするための原理を提案するという点で意義を有する。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 1 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 数学=パターンの科学の考えに基づく授業デザイン:中学校1年「比例と反比例」の場合2019

    • Author(s)
      布川和彦、青柳潤
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 34 Pages: 1-12

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] メタレベルと対象レベルの観点から見た学校数学における文字の利用2019

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越教育大学研究紀要

      Volume: 38 (2) Pages: 309-320

    • NAID

      120006579495

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 具体的場面の数量関係と学習の対象としての関数2018

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会春期研究大会論文集

      Volume: 6 Pages: 105-112

    • NAID

      40022277773

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 1次方程式の学習に見られる変数的な扱い2018

    • Author(s)
      布川和彦, 青柳潤
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 33 Pages: 1-10

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 単位量当たりの大きさの量的側面に関わる学習活動2017

    • Author(s)
      布川和彦, 磯野正人
    • Journal Title

      数学教育学論究(日本数学教育学会)

      Volume: 99 Pages: 25-32

    • NAID

      130007939279

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 昭和40年代の中学校教科書に見られる方程式と関数とを関連づける記述について2017

    • Author(s)
      布川和彦
    • Journal Title

      上越数学教育研究

      Volume: 32 Pages: 1-10

    • NAID

      120006408057

    • Related Report
      2016 Research-status Report
    • Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 中学校の授業における変数に関わる経験:変数導入と比例の授業の考察から2018

    • Author(s)
      布川和彦、青柳潤
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 具体的場面の数量関係と学習の対象としての関数2018

    • Author(s)
      布川和彦
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 単位量当たりの大きさの量的側面に関わる学習活動2017

    • Author(s)
      布川和彦, 磯野正人
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Objects of Thought in Learning Mathematics at Elementary Schools2017

    • Author(s)
      Kazuhiko Nunokawa
    • Organizer
      International Conference on Technology and Mathematics Education and Workshop of Mathematics Teaching
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Remarks] 文字式・方程式・関数

    • URL

      http://www.juen.ac.jp/g_katei/nunokawa/function/functions.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report 2017 Research-status Report 2016 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi