• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

On the production of the teaching materials for "visible math" and "touchable math" by the engineering equipment and the uses of them

Research Project

Project/Area Number 16K00986
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionFukui National College of Technology

Principal Investigator

Nakatani Minobu  福井工業高等専門学校, 一般科目(自然系), 教授 (00311051)

Research Collaborator TSUBOKAWA takehiro  
NAGAMIZU toshihiro  
YANAGIHARA yuji  
INOUE kazuyo  
YAMADA tetsuya  
AIBA daisuke  
NISHI hitoshi  
Project Period (FY) 2016-04-01 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2016: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords数学教育 / 立体教材 / 見せる数学 / 触れる数学 / 数学教材 / 工学機器 / 学生の参加 / 高等教育(数学)
Outline of Final Research Achievements

We produced the original mathematics teaching materials by the laser cutting machine, and used them at the classes and the open lecture.
We first produced "the paraboloid", "the fastest descent curve", "the saddle point model" and "the discontinuous surface model". We used them at the class of the third grade of our institute. From the questionnaire, we found the effectiveness of these teaching materials for the understanding of the characters of the curves and curved surfaces. We next produced "tiling" materials. We used them at the open lecture for the primary and secondary students and at the class of the first grade of our institute. From the questionnaire, we found that these tiling materials gave the deep interests and considerations to the students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

パソコンやタブレットなどにおける教育用ソフトウェアの発展は目を見張るものがあるが、実際に目で見たり手で触れたりすることができる立体教材の意義は小さくないと考えていた。本研究では、そのようなオリジナルの立体教材を工学機器を用いて作成し授業などで活用することで、その意義や効果を確認するものである。
今回の成果から、対象とする生徒・学生の学年を問わず、立体教材が数学への興味付けや深い考察への導入に非常に良い効果があることがわかった。

Report

(4 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Research-status Report
  • 2016 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (5 results)

  • [Presentation] 工学機器を用いた立体教材の作成とその活用について32019

    • Author(s)
      中谷実伸、坪川武弘、長水壽寛、柳原祐治、井之上和代、山田哲也、相場大佑、西仁司
    • Organizer
      第101回全国算数・数学教育研究(沖縄)大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学機器を用いた立体教材の作成とその活用について22018

    • Author(s)
      中谷実伸、坪川武弘、長水壽寛、柳原祐治、井之上和代、山田哲也、相場大佑、西仁司
    • Organizer
      第100回全国算数・数学教育研究(東京)大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学機器を用いた立体教材の作成とその活用について22018

    • Author(s)
      中谷実伸、坪川武弘、長水壽寛、柳原祐治、井之上和代、山田哲也、相場大佑、西仁司
    • Organizer
      第67回北陸四県数学教育研究(小松)大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 工学機器を用いた「見せる数学」と「触れる数学」のための教材作成とその 活用2017

    • Author(s)
      中谷実伸 他7名
    • Organizer
      第99回全国算数・数学教育研究(和歌山)大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 工学機器を用いた「見せる数学」と「触れる数学」のための教材作成とその 活用2017

    • Author(s)
      中谷実伸 他7名
    • Organizer
      「数学理解を育む可視化や表現変換のプロセスを味わうための高大連携教材の開 発的研究」第5回全体会合
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2016-04-21   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi